|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:10, 02 Lis 2008 Temat postu: WYCIĄGARKA F3J |
|
|
Słuchajcie chcę zakupić wyciągarkę do szybowców F3J. Jak dotąd zawsze na bloczku startowałem (brat mnie holował) ale jak się sami domyślacie nie zawsze mu się chce (np. dzisiaj jest taki piękny niebieski dzień, a on coś gada że nie może... )-: ) Więc mam zamiar coś takiego zakupić.
Oczywiście wydając JAK najmniejszą ilość pieniędzy jak to tylko możliwe.
Czy wiecie gdzie to kupić najlepiej?
A może jakiś sposób jak samemu zrobić?
Bardzo Was proszę o pomoc! Piotrek ty się znasz, doradź coś
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzysiek P. dnia Nie 13:20, 02 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ojo
MODELARZ
Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:22, 02 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Niedawno widziałem na Alledrogo taki sprzęt na bazie rozrusznika z poczciwego "malucha". Na pewno trzeba do tego zrobić regulator obrotów.Elektronika to pestka. Mam gdzieś prosty schemat takiego regulatorka-jak znajdę to mogę wysłać. Najtrudniej będzie zamocować szpulę na osi silnika.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:24, 02 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
hmmm.. ja słyszałem opinię że zrobić regulator do czegoś takiego to kosmos. tam jest tak potężny prąd, tyle amperów że się nie bardzo da...
słuchaj a jakie parametry musi mieć ten sprzęt?
JAKĄ to mam ieć siłę uciągu? bo na allegro są jakieś co głównie mają 1 tonę. Do szybowca f3J jaki ma być uciąg? Jaka prędkość zwijania?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzysiek P. dnia Nie 13:30, 02 Lis 2008, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ojo
MODELARZ
Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 15:26, 02 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Te o uciągu 1t mają prędkość zwijania rzędu 10cm/sek.Na takiej prędkości raczej dużego szybowca nie wyholujesz...
Co do regulatora-schemat który posiadam oparty na tranzystorze BUZ15 wytrzymuje prąd 45A.Na allegro widziałem sterowniki na tranzystorach IGBT na jeszcze większe prądy.Myślę, że warto wyłożyć trochę grosza aby zbudować konkretne sprawne i niezawodne urządzenie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
czomiq
MODELARZ
Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 14:04, 03 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Witam wszystkich F3x
Najpierw zaznaczę, że można zrobić wyciągarkę "treningową", która będzie wolniejsza, słabsza, lżejsza, mniejsza niż "wyczynowa" rodem z F3B. Ma to sens, bo dźwiganie całości może skutecznie zniechęcić do latania. Pytanie tylko o ile można zmniejszyć podstawowe parametry, aby holowanie było możliwe. Przy odrobinie wiatru można się ładnie "strzelić" na samej miękkiej żyłce
Szacunki dla wyciągarki "wyczynowej":
Siła podczas holowania ~100kG, a może więcej (ile trzeba aby zerwać żyłkę 1,3mm? podobno 120kG).
Siła przekłada się na moment obrotowy ... a on zależy od średnicy bębna jaki zastosujemy.
Silnik z rozrusznika to standard i nie ma się co martwić, że nominalna prędkość obrotowa to kilka tysięcy obr/min ... w praktyce nieosiągalna. Silnik ograniczają jeszcze przepisy FAI.
Prąd jest rzędu 100A ... średnica i długość przewodów zasilających ma kolosalne znaczenie. Nie mam mowy o regulacji prędkości, jedynie włącz/wyłącz... trochę wiatru i każdą wyciągarkę zatrzymasz.
Można się obejść bez stycznika elektromagnetycznego, ale są duże straty.
Na koniec najciekawsze zagadnienie - sprzęgło jednokierunkowe.
Dawniej stosowano "wolnobiegi" chyba z motocykli (z zapadką, jak w rowerze tylko większe), były trochę awaryjne.
Są łożyska jednokierunkowe, ale trzeba je dobrać do przeniesienia odpowiedniego momentu ... patrz punkt dot. siły.
Pozdrawiam
Krzysiek
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez czomiq dnia Pon 15:03, 03 Lis 2008, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 22:37, 03 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
no właśnie więc co do prądu to miałem rację, takiego pioruna nie da się regulować. Czyli mam zrobić tak:
1) kupić silnik z rozrusznika samochodowego 12V na siłę ciągu 100kg (możesz krzysiek opisać dokładniejsze parametry takiego silnika? ja się za bardzo na tym nie znam...)
2) zaprojektować sobie i zamówić u spawacza ramę na całość, pręty mocujące
3) między wałem silnika a szpulą wsadzić to sprzęgło jednokierunkowe (???) (jeśli dobrze zrozumiałem zasadę działania, to taki mechanizm można sobie samemu zrobić jeśli ma się tokarkę. tzn ten mechanizm ma działać tak że gdy puszczę pedał od gazu to szpula nie będzie się "cofać" poluzowując linkę (?) )
4) kupić tani akumulator samochodowy
5) zmazjstrować instalację elektryczną do całego układu (tu już proszę Was o pomoc, jak piszecie że to ma mieć specjalne parametry to sam nic nie zdziałam) <a>
Co do mocy wyciągarki to nie musi być ona wyczynowa, nie chcę się strzelać jak rakieta, zwłaszcza że uszy mojego F3J mogą wtedy wpaść w flater.
moje wyobrażenie o wyciągarce narazie wygląda tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzysiek P. dnia Pon 23:07, 03 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ojo
MODELARZ
Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 23:18, 03 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Krzysiek(POL6455) napisał: | takiego pioruna nie da się regulować. |
Dziwi mnie to wasze podejście do regulacji silnika o takim poborze. W czasach modeli elektrycznych z silnikami o mocach liczonych w kilowatach i poborze prądu niejednokrotnie przekraczającym te 100A jest to dziwne tym bardziej. W modelu latającym jest to wyzwanie. Ale jest realne!Regulator z przewodami mieści się na dłoni. Ale na ziemi??? 100A to w sumie mało-piszę to jako spawacz.Dziś musiałem spawać prądem ponad 300A. Płynna regulacja takiego natężenia zrealizowana jest na niewielkiej płytce drukowanej z potencjometrem.Elementem wykonawczym jest tyrystor wielkości dużej śliwki.TO WSZYSTKO! W poprzednim moim zakładzie był automat spawalniczy o REGULOWANYM prądzie spawania do 2000A! I DAŁO się go regulować!
W elektronice XXI wieku chyba już nie istnieje pojęcie "nie da się"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 23:39, 03 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
łałłłłłłłłł....ojo a ile kosztuje zrobienie takiego regulatora?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ojo
MODELARZ
Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 0:40, 04 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Myślę że to [link widoczny dla zalogowanych] na początek wystarczy.Dobrze by było znaleźć schemat tego sterownika bo koszt jego wykonania nie powinien przekroczyć 50% tej ceny. Po wymianie tranzystorów ewentualnie po dołożeniu kilku sztuk można by sterować o wiele większe prądy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 12:14, 04 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
no dobra... zachęciłeś mnie. Ale skąd wziąść schemat takiego cacka?
rozumiem że jak już będę to miał to do pedała się to podłączy i im mocniej docisnę tym szybciej będzie silnik ciągnął. ok.
no to Ojo napisz mi proszę (!) parametry silnika do tego regulatora. żebym kupując silnik miał jakiś wzór idealny do którego będę mógł się odnosić.
Dziś wieczorem postaram się zaprojektować to sprzęgło jednokierunkowe, dam rysunek jak skończę.
A Panowie, jak myślicie, starczy do wyciągarki taki najtańszy akumulator samochodowy?
A i jeszcze jedno. jakie kable mają być do tej instalacji. Miedziane/stalowe ale jaki przekrój?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
czomiq
MODELARZ
Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 16:16, 04 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Po pierwsze to nie trzeba odkrywać na nowo ameryki, tylko wpisać w
google "winch glider rc model f3b itp ..." i zaraz się coś znajdzie.
Są nawet plany, prędkości, typy silników itp ... "nowi" na forum nie mogą wklejać linków.
... zawsze warto szukać własnych dróg... Zasadę działania sprzęgła
jednokierunkowego rozumiesz dobrze, ale zauważ, że musisz mieć
możliwość "odłączenia" go na czas przynoszenia końcówki holu po
starcie.
Pewien standard silnika to bosch(VW,...) albo z fso(125p, polonez).
Ale widziałem też mniejsze silniki i dawały radę. Przy silniku jest
przeważnie elektromagnes działający też jako stycznik. Ap ropo,
dlaczego na zawodach nie podejdziesz i podpatrzysz?
Regulaminem zaczniesz się przejmować jak trafisz na zawody międzynarodowe. Ograniczony akumulator(a nie od Tira), oporności całego obwodu, itp
... jest w regulaminie F3B. Nie mam polskiej wersji.
A teraz trochę teoretyzowania(takie moje hobby):
niech model wazy 2kg
wysokość holowania 200m
czas pracy 10 sek
brak wiatru
to przy optymistycznej 80% sprawności takiego sposobu "uzyskiwania
energii potencjalnej modelu" potrzeba nam 500 watowa wyciągarka.
zasilając ją z 12V akumulatora mamy prąd ponad 40A.
Przy starcie modelu z silnikiem elektrycznym jest podobnie. Więc nasze
przypuszczenia są poprawne I faktycznie: mała elektronika to
wytrzymuje
Praktycznie w wyciągarce prąd rozruchowy albo przy pracy prawie na
zwarciu(co się może zdarzyć przy starcie) liczony jest pewnie na
kilkaset A. Kable średnicy 1cm robią się ciepłe. Nie wiem czy układ z
allegro to przetrzyma i z jakim chłodzeniem, ale sam szukam lepszego
sposobu niż elektromagnes z poloneza. Płynna regulacja prędkości mnie
się nie przyda. Myślę o lepszym styczniku.
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ojo
MODELARZ
Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 16:50, 04 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Kopalnią wiedzy jest ta stronka i forum: [link widoczny dla zalogowanych]
Tam na pewno znajdziecie wszystko na tematy elektroniczne.
A co do schematu- mam schemacik regla ale na zbyt niskie prądy jak na Wasze potrzeby. Zapytajcie na elektrodzie!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 18:33, 04 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
czyli taki silnik może być?
[link widoczny dla zalogowanych]
pisze sprawny 100% i atrakcyjna cena 35zł... brudny i tyle.
czomig dzięki za posta (-:
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ragi
MODELARZ
Dołączył: 09 Sie 2007
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 3/5 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Nie 18:48, 08 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Jak idą prace?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 19:02, 08 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
no narazie sie do matury uczę. ale istnieje spore prawdopodobieństwo że dostanę z klubu wyciągarkę. oczywiście jeśli nie będę jej mógł sobie brać np. na całe wakacje to kończę swoją.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|