|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzecho
MODELARZ
Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 0:02, 30 Mar 2009 Temat postu: Miniówka na nowy sezon [pytania dotyczące laminowania] |
|
|
Witam. Jestem nowy na forum. Mam na imię Mateusz. Modelarstwem interesuje juz kilka dobrych lat. Postanowiłem zbudować sobie miniowkę [1,5m] tylko nie za bardzo wiem na co sie zdecydowac. Chciałbym spróbować stworzyc sam kadlub do mojego szybowca, tyle ze moje kontakty z laminatami to tylko wzmacnianie rowingiem lub tkanina. Jaka żywica byłaby dobra do laminowania kadluba? Nadaje się L285? Żelkot dodaje się tylko do robienia formy, czy rowniez do laminowania kadluba? Czym wygrzewacie żywicę? Tyle pytań na początek. Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ragi
MODELARZ
Dołączył: 09 Sie 2007
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 3/5 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Pon 11:05, 30 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Może się przyda.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomasz
MODELARZ
Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 12:44, 30 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Żywica się nada do robienia kadłubów żelkot to raczej tylko na formę co prawda w kupnych kadłubach jest żelkot na modelu ale moim zdaniem to jest zbędna waga która nie daje wytrzymałości. A co do wygrzewania to nie jest ono konieczne a nawet robiąc formy trzeba uważać bo im większa temperatura tym większy skurcz i forma może się pokrzywić.Czyli nie trzeba jej specjalnie wygrzewać można ewentualne położyć na kaloryferze. Jak chcesz się z tym modelem wyrobić na ten sezon to lepiej zabieraj się za robotę bo zrobić model do formy to naprawdę pracochłonny proces. Polecam przeczytać ten temat; http://www.saumodelarnia.fora.pl/dzial-techniczny,20/kadlub-laminatowy-jak-wykonac-forme,219.html
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzecho
MODELARZ
Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 15:38, 30 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
A jaki żelkot polecacie? [z Havla] Stosuje się go z samym utwardzaczem [bez żywicy?]?
Słyszałem ze niezłe efekty sa, gdy laminuje się kadluby w próżni? Znacie może więcej konkretow na ten temat [jak wytworzyc itp.]?
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Grzecho dnia Pon 23:58, 30 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patryk Sokol
MODELARZ
Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nysa
|
Wysłany: Wto 20:00, 31 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Grzecho napisał: | A jaki żelkot polecacie? [z Havla] Stosuje się go z samym utwardzaczem [bez żywicy?]?
|
Z czystym sumieniem polecam żelkoty Araldite'a. Niemniej na początek kup sobie LH-160, utwardzacz, czarny pigment, mikrobalon i aerosil. Na pewno taniej, a wcale zły żelkot z tego nie jest.
Grzecho napisał: |
Słyszałem ze niezłe efekty sa, gdy laminuje się kadluby w próżni? Znacie może więcej konkretow na ten temat [jak wytworzyc itp.]?
Pozdrawiam |
No... Jakieś tam konkrety znam. Ale powtarzać się nie będę:
[link widoczny dla zalogowanych]
Wprawdzie Ramzes to opisuje, ale cała konstrukcja i technologia to moje widzimisię.
A teraz gratis kilka rzeczy uściślę:
Żelkot jest to po prostu zagęszczona żywica. W większych kadłubach daje się go jako pierwszą warstwę, bo pozwala uzyskać najlepszą powierzchnię. Niemniej w Twoim modelu szkoda masy na to.
L285 to jedna z najlepszych żywic do laminowania. Absolutnie się nadaje.
No, a gdzie wygrzewam to masz w linku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grzegorz12
MODELARZ
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kozy Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 21:39, 31 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
1.chcesz wykonac model szybowca mosisz wykonac model matke z tego wykonujesz 2 formy polowki wraz z zamkami pr.-le. strona 2.zelkot jesto to modyfikowana zywica slorzy jako poklad pod warstwe laminatu oraz obrobki pod lakierowanie 3. medoda prozniowa-zmniejszenie wagi modelu lub samolotu przez wysanie nadmiaru zywicy z formy. 4. wygrzewanie modelu lub samolotu slorzy usunieciu tluszczu z laminatu[wyniku procesu chemicznego] jest to tylko przedstawione skrotowo.pozdrowienia i pomyslnosci.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomasz
MODELARZ
Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 21:54, 31 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Nie wiem o co chodzi z tym usuwaniem tłuszczu z laminatu ja słyszałem że przez wygrzewanie żywicy w odpowiedniej temperaturze uzyskujemy większą wytrzymałość. Bardzo mnie ciekawi to co napisałeś i chciałbym żebyś to trochę rozwinął.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Alien
MODELARZ
Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 8:21, 01 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
może ten tłuszcz się po prostu wytapia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grzegorz12
MODELARZ
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kozy Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 15:45, 01 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
problem ten pojawil sie szybowcach [wygrzewanie] przy wysokich temperaturach otoczenia lakierch na powlokach luszczyl sie;odpryskiwal dawne zaklady lotnicze w BielskuBialej mialy swym okresie,ta wade.rozwiazaly ten problem przez w ygrzewanie;czyli tzw.pocenie laminatu. Robili to przed lakierowaniem. Wytrzymalosc laminatu zalezy tez od czasu wiazania zywicy;czym dluszy czas wiazania tym mniej mikro pecherzykow powietrza;oraz temperatury nagrzania formy[zywice poliekstrowe;a epidjamowe].Dodanie wiekszej ilosci utwardzacza powoduje zagotowanie nawet samozaplonu zywicy.Waznym warunkim jest utrzymywanie stalej tem.i wilgotnosci;oraz przy metodzie prozniowej stalego cisnienia.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomasz
MODELARZ
Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 16:04, 01 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
Nie wiem kolego czy rzeczywiście mówisz prawdę. Bo mówisz że wygrzewali przed lakierowaniem ale to już kiedy mieli gotowy szybowiec to go wygrzewali a nam tutaj chodzi o własności laminatu podczas wygrzewania żywicy w procesie utwardzania. Piszesz że im dłuższy czas wiązania żywicy tym mniejsza ilość mikro pęcherzyków a żywica jak jest wygrzewana to wiąże szybciej im mniejsza temperatura tym dłuższy proces wiązania. Czyli ja teraz nie wiem czy to co piszesz nie jest kompletną bzdurą bo zaczynasz sam siebie zaprzeczać, a skoro większość wyczynowych modelarzy robiąc laminowane skrzydło wygrzewa je w termo boksie to chyba jest załata a nie wada. I jeszcze jedno w termo boksie żywica staje się rzadsza po podgrzaniu i lepiej się rozprowadza więc chyba wtedy jest mniej mikro pęcherzyków.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grzegorz12
MODELARZ
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kozy Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 16:21, 01 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
pecherzyki powietrza powstaja wczasie udwardzania;wiazanie zywicy z utwardzaczem[sproboj dolac do takich samych ilosci zywicy rozne ilosci utwardzacza] mozna spalic forme,przyklejenie lam.z form. Zywicy sie nie rosprowadza tylko nasacza tkanine lub mate.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patryk Sokol
MODELARZ
Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nysa
|
Wysłany: Śro 19:31, 01 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
grzegorz12 napisał: | pecherzyki powietrza powstaja wczasie udwardzania;wiazanie zywicy z utwardzaczem[sproboj dolac do takich samych ilosci zywicy rozne ilosci utwardzacza] mozna spalic forme,przyklejenie lam.z form. Zywicy sie nie rosprowadza tylko nasacza tkanine lub mate. |
Tia...
To używaj dalej takich epidianowych wynalazków.
Obecnie to tylko nowoczesne żywice!
Są nawet tańsze od Epidianów, a mają same zalety.
Żywice jak najbardziej warto wygrzewać. Jeśli używamy dobrego rozdzielacza (ja mam Blue Wax z Havla) to nie ma żadnego problemu, z odklejeniem od formy.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Patryk Sokol dnia Śro 19:33, 01 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grzegorz12
MODELARZ
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kozy Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 20:51, 01 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
wczasie wiazania zywicy wytwarza sie cieplo to poco wygrzewac;[termobox-utrzymywanie stalej temperatury jakiej]przyklat.tasama ilosc zywicy i utwardzacza lwg.instrukcj-laminowanie w tem.18-20;a przy30-40 stopniach.chodzi o czas wiazania czy sezonowania.
wygrzewanie ma pomoc zrobieniu 1 formy;czy kilku w ciagu dnia.
Rozdzielacz slurzy do oddzilenia lamin.od formy-nawet bez wygrzewania.Latwosc oderwania od formy,dobrze wypolerowana i prosta forma nie wymagaja tak czestych zabiegow[osadzanie warstwy na formie,tak jak przy pascie do podlogi im czesciej tym warstwa robi grubsza, nawet za karzdym laminowaniu,polerowaniu]z doswidczenia zyciowego-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomasz
MODELARZ
Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 21:40, 01 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
Jeżeli wsadzisz na krótki czas laminat do termo boksu to żywica dokładnie przesączy tkaninę i jej nadmiar można usunąć tkaniną delaminażową co pozwala nam uzyskać w miarę lekki model
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grzegorz12
MODELARZ
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kozy Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 17:33, 02 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
Tomasz napisał: | Jeżeli wsadzisz na krótki czas laminat do termo boksu to żywica dokładnie przesączy tkaninę i jej nadmiar można usunąć tkaniną delaminażową co pozwala nam uzyskać w miarę lekki model | Czy masz na mysli metode prozniowa,z podcisnieniem w celu usuniecia nadmiaru zywicy.nadmiar zywicy gromadzi sie w specjalnych rowkach lub materiale dobrze wchalaniajacym[juta bawelna] wykorzystuje sie nia tylko jeden raz, twarnie i wyrzuca.A jak zlikwidujesz powietrze znajdujace sie miedzy forma a piersza warstwa gdy zacznie pomalu twardnadz zywica. Ijeszcze jedno termobox-urzadzenie do utrzymywania stalej tem. pozdrowienia.Tkanina delaminazowa zastepuje szlifowanie,odrywarz i kleisz inne elemety[wregi,dzwigary,okucia metalowe-odpowiednio przygotowane].
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez grzegorz12 dnia Czw 17:47, 02 Kwi 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|