 |
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 1:36, 15 Maj 2011 Temat postu: Laminatowy kadłub w Twoim szybowcu to podstawa!!! |
|
|
Witajcie, dawno nic nie pisałem, to się trochę uaktywnię...
[link widoczny dla zalogowanych]
Każdy modelarz powinien wiedzieć, że kadłub wykonany z kompozytów pod każdym względem jest lepszy od tradycyjnych drewnianych konstrukcji. Montując taki kadłub w modelu możemy uzyskać:
- aerodynamiczny, opływowy, estetyczny, gładki kształt, jakiego nigdy nie "wystrugamy" z balsy
- zyskujemy potężną wytrzymałość, która jest niezwykle przydatna podczas niefortunnych lądowań, często się zdarza, że laminatowe kadłuby po groźnych upadkach są "nie tknięte", na ogół pikowanie modelu kończy się tylko "marchewką"
- niska masa w stosunku do wytrzymałości, stosując włókna węglowe można uzyskać wytrzymałości podobne jak dla stali
- stosując włókna aramidowe kadłub szybowca staje się odporny na złamania i pęknięcia
- oszczędzamy na czasie stosując powtarzalny element wykonany z formy
W dzisiejszych czasach wszystkie zawodnicze modele (i nie tylko) latają z kadłubami laminatowymi.
Najczęściej spotykane typy kadłubów to:
1. najmocniejsze, dla bogatszych, kompozytowe kadłuby węglowo-aramidowo-szklane, piekielnie mocne. Aramid (często niepoprawnie używana nazwa kevlar, co jest nazwą własną określonego produktu) zapewnia odporność na złamania i pęknięcia, włókna węglowe dają strukturze sztywność
2. wzmacniane włóknem węglowym szklane kadłuby, posiadają wysoką sztywność i wytrzymałość. Często robi się taką kompozycję ze względu na potrzebę uzyskania niskiej masy w stosunku do wytrzymałości. Jest to korzystne i ekonomiczne rozwiązanie, jeśli zastosuje się tańsze włókno węglowe
3. popularne kadłuby z włókna szklanego, najczęściej stosowane przez modelarzy, w miejscach narażonych na uszkodzenia wzmacnia się je punktowo włóknem węglowym, lub stosuje się łaty zwiększające grubość laminatu
[link widoczny dla zalogowanych]
Gorąco zachęcam wszystkich, którzy planują budowę modelu, by stosowali laminatowe kadłuby a nie drewniane.
Teraz chciałbym wpleść w tego posta moje małe ogłoszenie...
[link widoczny dla zalogowanych]
Wykonam Ci (drogi internauto) bardzo lekki i mocny kadłub
do zawodniczego szybowca kat. F3J (i nie tylko!)
Kadłuby robię w 2 wersjach:
- wersja najtańsza, sam dziób zrobiony z włókna szklanego za 80zł
- dziób szklany + węglowa rura za 150zł
- cały węglowo - szklany kadłub za 200zł
Wysyłka paczką ekonomiczną 9,5zł, priorytet 14,5zł
Kontakt: 791 049 605
GG: 90 38 445
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]
Opis kadłuba węglowo - szklanego:
[link widoczny dla zalogowanych]
Część dziobowa kadłuba zrobiona jest z mocnego kompozytu węglowo - szklanego przesączanego żywicą Epidian 52. Dziób dodatkowo jest wzmocniony laminowanymi podłużnie rowingami węglowymi HTS. Skorupy kadłuba są klejone na pasek. Utwardzanie laminatu odbywało się w podwyższonej temperaturze w worku próżniowym z zastosowaniem odsączania nadmiaru żywicy. Dziób waży 100g. Ma wyciętą kabinę (nakładka w zestawie).
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeśli ktoś zechce, to w kadłubie można umieścić napęd elktryczny z niewielkim akumulatorem, aczkolwiek rekomenduję by stosować ten kadłub do szybowców. Kadłub jest wstępnie obrobiony i przygotowany do lakierowania. Szerokość kadłuba w okolicach kabinki to 50mm. Długość wyciętej kabinki to 170mm. Kabinka waży 5g. Kadłub posiada wieżyczkę, co jest korzystniejsze z punktu widzenia aerodynamiki - wytwarza lepszy opływ powietrza wokół profilu skrzydła przy kadłubie, dzięki czemu szybowiec ma mniejszy opór interferencyjny i większą siłę nośną.
Długość całkowita dzioba- 698mm
Długość od dzioba do natarcia skrzydła - 345mm
[link widoczny dla zalogowanych]
Rura zrobiona jest z laminatu węglowo - szklanego. Jest solidna. Zrobiona jest z włókien węglowych HTS. Rura laminowana była na stalowym toczonym stożku, dzięki czemu nie ma na niej klejenia - jest jednolitym odlewem co z punktu wytrzymałości materiałów jest najkorzystniejszym rozwiązaniem. Rura również była wygrzewana podczas utwardzania, dzięki czemu zastosowana żywica ma większą wytrzymałość. Rura waży około 50g. Kadłub sprzedaję jako nie sklejony, tzn. rura i dziób są osobno, dzięki czemu każdy modelarz może sam dobrać sobie kąt wklejenia, czyli może sterować kątem zaklinowania skrzydeł i statecznika w swoim przyszłym modelu.
Długość całkowita kadłuba wynosi 1400mm. Pasują do niego skrzydła z zakresu rozpiętości od 2,8 do 3,4m. Cięciwa kadłubowa skrzydła powinna mieścić się w zakresie od 235mm do 265mm. Kadłub jest oczywiście nowy. Wymiary rury to: długość 710mm, średnica końcowa 15mm, średnica początkowa 30mm.
Jeśli ktoś potrzebuje rurę albo dziób osobno to proszę o kontakt. Paczkę wysyłam max do tygodnia od dnia zamówienia.
Opis kadłuba szklanego:
Część dziobowa kadłuba zrobiona jest z mocnej tkaniny szklanej przesączanej żywicą Epidian 52. Dziób wzmocniony jest rowingiem węglowym w okolicach wieżyczki. Skorupy kadłuba są klejone na pasek. Utwardzanie laminatu odbywało się w podwyższonej temperaturze w worku próżniowym z zastosowaniem odsączania nadmiaru żywicy. Dziób waży 120g. Ma wyciętą kabinę (nakładka w zestawie).
Długość całkowita - 698mm
Długość od dzioba do natarcia skrzydła - 345mm
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeśli ktoś zechce, to w kadłubie można umieścić napęd elktryczny z niewielkim akumulatorem, aczkolwiek rekomenduję by stosować ten kadłub do szybowców. Kadłub jest wstępnie obrobiony i przygotowany do lakierowania. Szerokość kadłuba w okolicach kabinki to 50mm. Długość wyciętej kabinki to 170mm. Kabinka waży 5g. Kadłub posiada wieżyczkę, co jest korzystniejsze z punktu widzenia aerodynamiki - wytwarza lepszy opływ powietrza wokół profilu skrzydła przy kadłubie, dzięki czemu szybowiec ma mniejszy opór interferencyjny i większą siłę nośną.
[link widoczny dla zalogowanych]
Do kadłuba pasują skrzydła z zakresu rozpiętości od 2,8 do 3,4m. Cięciwa kadłubowa skrzydła powinna mieścić się w zakresie od 235mm do 265mm. Kadłub jest oczywiście nowy. Zalecane wymiary rury to: długość 710mm, średnica końcowa 15mm, średnica początkowa 30mm.
Przykładowe wykończenie kadłuba:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Kontakt: 791 049 605
GG: 90 38 445
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kontousuniete
MODELARZ
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 1/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 11:30, 15 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Nie napisałeś jednego, węgiel + 2.4 gHz bardzo się nie lubią, węglowe elementy skutecznie hamują fale i ograniczają zasięg. Do takich kadłubów powinno stosować się odbiorniki z jedną długą anteną wyprowadzoną np. na kabinkę. I nie jest to bajka, często mam tak że gdy lecą swoim skrzydełkiem tyłem do siebie to mam przerwy w zasięgu przez to że przez skrzydło przed odbiornikiem przechodzą dwa pręty węglowe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:49, 15 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Słuszna uwaga kolego WM, można dopisać
"...każdy modelarz również powinien wiedzieć, że w kadłubie z włókna węglowego NIE WOLNO wewnątrz umieszczać żadnych anten. Włókno węglowe ekranuje antenę. Antenę w takich kadłubach należy wyprowadzić na zewnątrz, np. wzdłuż rury podkleić taśmą klejącą, co nie jest żadnym problemem.
[link widoczny dla zalogowanych]
Problem ekranowania tyczy się wszystkich częstotliwości radiowych. Jeśli ktoś mimo tego wszystkiego umieści antenę w kadłubie węglowym, będzie to miało taki sam efekt, jakby ją odciął"
Polecam zarówno początkującym jak i zaawansowanym modelarzom pouczający i mądry artykuł nawiązujący do tego tematu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzysiek P. dnia Nie 13:53, 15 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kontousuniete
MODELARZ
Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 1/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 20:12, 15 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Takie pytanie, ten screenshot to z jakiego programu, projektujesz w Blenderze czy w czymś innym ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek P.
MODELARZ
Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 11:23, 16 Maj 2011 Temat postu: |
|
|
Chodzi Ci pewnie z zwymiarowany kadłub? można to zrobić w każdym programie graficznym, akurat to był photoshop.
Jeśli chodzi o projektowanie to używam Rhinocerosa 4.0
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|