Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rakieta S6A dla juniorów młodszych

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> Modele Zawodnicze / S... modele z napędem rakietowym
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 9:55, 14 Kwi 2009    Temat postu: Rakieta S6A dla juniorów młodszych

Witam
Rakietka została opracowana do startów w zawodach "Młodzi modelarze na start" i Mistrzostwach Polski Juniorów Młodszych (do 16 lat), Oczywiście można nią startować w innych zawodach klasy S6A.

Zanim zacznę opis modelu pozwolę zacytować regulamin:

KLASA S6A – modele rakiet czasowych z taśmą
1 WYMAGANIA KONSTRUKCYJNE
1.1. Model kosmiczny musi być tak zbudowany, aby był zdolny do więcej niż jednego lotu i musi mieć
urządzenie hamujące opadanie na ziemię, tak aby konstrukcja modelu nie uległa zasadniczym
uszkodzeniom oraz żeby w chwili upadku nie powodowała zagrożenia dla ludzi lub obiektów
znajdujących się na ziemi.
Model kosmiczny nie może wyrzucać silnika (silników) w locie,
1.2. Konstrukcja modelu może być wykonana z drewna, papieru, gumy, kruchego tworzywa sztucznego
lub podobnych materiałów bez użycia zasadniczych części metalowych.
1.3. Minimalne wymiary modeli S6A muszą wynosić przynajmniej: 40 mm średnicy na 50%
długości i 500 mm długości.
1.4 silnikiem do modelu kosmicznego jest silnik na paliwo stałe. Całkowity impuls do 2,5 Ns.
2. LICZBA MODELI
Do zawodów dopuszcza się 2 modele
3. STARTY
3.1. Pozwolenie na lot
Wszystkie modele kosmiczne przewidziane do startów na terenie wzlotów powinny zostać
zakwalifikowane do lotów przez sędziego bezpieczeństwa obszaru (lub upoważnionego przez niego
zastępcę), który musi brać pod uwagę wymogi bezpieczeństwa związane z lotami modeli.
3.2. Wyrzutnia
Urządzenia lub mechanizmy wyrzutni muszą być tak zbudowane, aby model osiągał na nich
wystarczającą prędkość pionową, zapewniającą bezpieczny lot. Należy stosować kąt startu
względem poziomu większy niż 60*.
3.3. Procedura startu z wyrzutni
Start modelu z wyrzutni lub zapłon muszą być dokonywane zdalnie za pomocą instalacji
elektrycznej z odległości co najmniej 5 metrów od modelu, przy czym czynności te należy
wykonywać pod pełną kontrolą osoby dokonującej startu modelu z wyrzutni. Sędzia bezpieczeństwa
obszaru lub jego upoważniony zastępca powinien posiadać klucz do urządzenia zapłonowego, co
uniemożliwi zapłon paliwa i start modelu z wyrzutni bez włożenia klucza do urządzenia
zapłonowego. Po upewnieniu się, że zapłon paliwa i start modelu z wyrzutni mogą być dokonane
w sposób bezpieczny i prawidłowy, sędzia bezpieczeństwa obszaru lub jego upoważniony zastępca
może włożyć klucz do otworu w urządzeniu zapłonowym w celu umożliwienia zapłonu i startu.
Wszystkie osoby znajdujące się w pobliżu wyrzutni muszą być uprzedzone o mającym nastąpić
starcie modelu, zanim ten model będzie odpalony i wystartuje, przy czym obowiązuje odliczanie
wsteczne minimum 5 sekund przed odpaleniem i startem modelu kosmicznego.
3.4. Zgłoszenie
Przed pierwszym lotem w jakiejkolwiek konkurencji przynajmniej jeden model musi być
skontrolowany i oznakowany przez sędziów. Następny model może być skontrolowany
i oznakowany w czasie zawodów.
4. OZNAKOWANIE I IDENTYFIKACJA MODELI
4.1 Każdy zgłoszony model musi mieć w widocznym miejscu na kadłubie, stateczniku lub innej
zewnętrznej części numer licencji FAI oznaczony literami i cyframi o wysokości w przybliżeniu 1
cm. Nazwa kraju, z którego pochodzi zawodnik, godło państwowe lub międzynarodowe znaki
identyfikacyjne (patrz dział 4b, aneks 2) muszą być umieszczone na zewnętrznej stronie modelu.
Na modelu musi być umieszczone pole o jasnym kolorze o wymiarach 1 x 3 cm służące do
oznakowania modelu przez organizatora podczas kontroli technicznej.
5. BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Sędziowie mogą w dowolnym czasie zdyskwalifikować każdy model, który ich zdaniem nie
odpowiada regulaminowi konkurencji albo, który został uznany za niebezpieczny przez sędziego
bezpieczeństwa obszaru lub jego upoważnionego zastępcę.
6. CHRONOMETRAŻ
Chronometraż lotów ogranicza się do odmierzenia maksymalnego czasu lotu,. Całkowity czas lotu
liczy się od chwili rozpoczęcia przez model ruchu na wyrzutni do zakończenia lotu
Maksymalny czas lotu wynosi 180 sekund.
7. KLASYFIKACJA
7.1. Do końcowej klasyfikacji bierze się sumę czasów uzyskaną przez zawodnika w trzech lotach.
7.2. W celu rozstrzygnięcia, który z zawodników jest zwycięzcą w przypadku wyniku remisowego,
należy wykonać dodatkowe loty dogrywkowe niezwłocznie po zakończeniu ostatniego lotu w danej
konkurencji. Maksymalny czas lotu mierzony w każdej dodatkowej kolejce lotów dogrywkowych
należy zwiększyć o dwie minuty w stosunku do maksymalnego czasu lotu w poprzedzającej kolejce.
W lotach dogrywkowych zawodnik ma prawo tylko do jednej próby w każdej kolejce. Organizator
wyznaczy czas, w którym wszyscy zawodnicy biorący udział w lotach dogrywkowych muszą
wykonać starty swych modeli z wyrzutni.
8. UWAGI OGÓLNE
W czasie lotu nie wolno odłączać lub odrzucać żadnej części modelu z wyjątkiem przybitki lub
osłony spadochronu.
Do startu w konkurencji czasowej z taśmą mogą być dopuszczone modele kosmiczne
jednostopniowe, napędzane jednym modelarskim silnikiem wyposażone w taśmę, umożliwiającą
bezpieczne lądowanie. Taśma musi być wykonana w postaci pojedynczego, jednorodnego,
niedziurkowanego kawałka elastycznego materiału, np. tkaniny lub folii z tworzywa sztucznego
mającego kształt prostokąta o stosunku długości do szerokości minimum 10:1. W celu zamocowania
taśmy do pojedynczej linki podwieszającej można zastosować sztywną poprzeczkę o maksymalnym
przekroju poprzecznym 2x2 mm, osadzoną na wąskim końcu taśmy oraz pętlę nici przyczepioną do
każdego końca poprzeczki. Taśma musi się całkowicie rozwinąć podczas lotu. Zawodnikowi wolno
zmienić taśmę w dowolnym momencie podczas konkurencji

Teraz można przystąpić do opisu modelu:

Korpus rakiety
Wykonany z papieru o gramaturze 90g/m* nasączonego rozcieńczoną żywicą epoksydową, przy odrobinie wprawy można uzyskać materiał o gramaturze ok 100g/m* o wystarczających właściwościach wytrzymałościowych.

Elementy korpusu drukujemy na papierze do drukarek (plan zamieszczę pod koniec opisu)
następnie nasączamy rozcieńczoną żywicą na 1 częśc żywicy ok 6-8 częsci rozcieńczalnika do wyrobów epoksydowych


żywica powinna dokładnie przesączyć papier.


natycmiast po nasączeniu, zanim odparuje rozpuszczalnik, odsączamy nadmiar żywicy, tak aby pozostawić matową powierzchnię.


przesączone elementy pozostawiamy do związania żywicy ok kilka godzin.


wycinamy elementy i wstępnie zwijamy, przeciągając np. na brzgu stołu.
Wstępnie uformowane części wygrzewamy, lub pozostawiamy w ciepłym miejscu na kilka dni do całkowitego utwardzenia żywicy.

Korpus rakiety sklejamy używając szablonów:







sklejony korpus rakiety.


gotowy korpus wykonany tą metodą powinien ważyć w granicach 4,8-5,8 grama


do wkejenia stateczników dobrze jest użyć szablonu.




gotowa rakieta bez wyposażenia.

Tą metodą można wykonać baedzo efektowne rakietki, np okolicznościowe itp.






Głowice:

Głowice rakiety można wykonać na kilka sposobów:
- sposób najprostszy, zakupić głowice formowane próżniowo od Krzysia Przybytka. (całkiem dobre)

można np. wytoczyć głowicę ze styroduru

głowicę obrabiamy papierami ściernymi w wiertace.
tak wykonana głowica waży ok 2,5 grama

Dla bardziej ambitnych polecam wykonanie głowic laminatowych:

laminujemy z 2 warstw tkaniny 25g/m* w formie silikonowej

forma i dodakowy szablon potrzebny do przycięcia głowicy


przygotowane bryty tkaniny




wylaminowana głowica w formie, forma silikonowa ma tą zaletę ze nie ma potrzeby stosowania rozdzielaczy (prawie nic się do niej nie przykleji)


po wyjęciu z formy głowicę trzeba przyciąć





następnie wklejamy pierścień mocujący głowicę w kadłubie

podtoczony szablon do sklejania pierścieni.




gotowa głowica z wklejonym pierścieniem. pierścien zakorkować np. depronowym lub styropianowym krązkiem.


gotowa rakieta.

Plan rakietki:
[link widoczny dla zalogowanych]

i trochę inna wersja:
[link widoczny dla zalogowanych]

c.d.n. (o taśmie i tłoczkach)


Post został pochwalony 2 razy

Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Wto 14:23, 14 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Galuma
MODELARZ



Dołączył: 08 Kwi 2009
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 12:27, 14 Kwi 2009    Temat postu: Re: Rakieta S6A dla juniorów młodszych

MARIUSZ napisał:
c.d.n. (o taśmie i tłoczkach)


czekamy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> Modele Zawodnicze / S... modele z napędem rakietowym Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin