|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 22:03, 08 Lip 2007 Temat postu: "Orzeszki" (peanut scale) |
|
|
Witam
Bardzo często "orzeszkami" nazywane są wszelkie małe modele z patyczków, nic bardziej błednego.
Orzeszki to klasa modeli makiet z napędem gumowym o rozpiętości 330 mm (13")
Podczas zawodów oceniana jest zgodność modelu z pierwowzorem (samolotem) i czas lotu. Wyniki są sumowane.
Aktualnie w Polsce nie są organizowane zawody w tei klasie (przynajmniej nic mi na ten temat nie wiadomo) - ale kiedyś były, (sam w nich uczesticzyłem i bardzo miło wspominam.
W tym temacie mam zamiar przedstawić po koleji z czym toto się je. (solone najlepiej z piwem )
Pracę rozpoczynamy od wyboru modelu, na początek najlepiej skorzystać z gotowych planów modelu jest tego w sieci dość sporo.
np tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
ale pomimo wykorzystania gotowych planów powinniśmy zgromadzić dokumętację danego samolotu, przynajmniej rysunek samolotu w trzech rzutach i kilka zdjęć lub schemat malowania (w końcu budujemy makietę, co prawda uproszczoną, ale jednak)
Takie materiały też można znaleźć w necie
np:
[link widoczny dla zalogowanych] rysunki
[link widoczny dla zalogowanych] zdjęcia
My zajmiemy się budową modelu od podstaw ,czyli w oparciu o dokumętację samolotu.
I tu rodzi się problem - jaki samolot wybrać...
Na model orzeszka o konstrukcji tradycyjnej nalepiej nadają się samoloty "drabiniaste" czyli konstrukcje pionierskie, I wojna, lata między wojenne oraz konstrukcje sportowe. Stosując nowsze materiały (styrodur , depron itp.) możemy pokusić się o budowę efektownych modeli współczesnych.
Wybierając samolot trzeba mieć na uwadze że budujemy model swobodnie latający , czyli model ma być stateczny.
Poza tym musimy upchnąć w niego max długi silnik (gumę) i mieć możliwość zastosowania dużego śmigła.
Preśledzimy to na 2 przykładach:
1- model tradycyjny :
Wybrałem sobie samolot z początków I wjny konstrukcji Rosyjskiej Moska MBbis
rysunek samolotu
schemat malowania
Niestety w tym przypadku żeby model latał musimy zastosować kilka odstępst od oryginału:
1- Powiększyć wznios skrzydeł
2- Powiększyć powierzchnię stateczników.
3- Delikatnie zmniejszyć rozpiętość (uzyskamy przez to przy rozpiętości 330 mm dłuższy kadłub, czyli dłuższą gumę napędową)
Oczywiście te zmiany w przypadku zawodów zostaną odpowiednio "wypunktowane" ale zrekompensuje nam to dłuższy czas lotu.
Rysunek z naniesionymi poprawkami, jak widać długość "silnika" jest całkiem przyzwoita (170 mm) i zastosowane zmiany nie popsuły zabardzo sylwetki samolotu.
Wtym przypadku natkniemy się jeszcze na problem z wyważeniem , a to ze względu na bardzo krótki przód.
2- Model przewidziany do wykinania z płytek styroduru o grubości 0,8 - 1 mm
Tu wybrałem samolot Anderson BA-4B (takiego orzeszka o konstrukcji tradycyjnej już miałem)
rysunki samolotu
w tym przypadku obyło się bez większych modyfikacji, jedynie nieznacznie została powiększona powierzchnia statecznika poziomego.
jak widać bez zmian będzie można zastosować długą gumę, duże śmigło i nie powinno być kłopotów z wyważeniem.
Po wyborze modelu przejdziemy do skompletowania "Modelarni"
Modelarnia do budowy "orzeszków" może z powodzeniem zmieścić się w szuwladzie biurka (no może w dwu szufladach)
Będzie nam potrzeba jednak kilka "specjalistycznych" patentów, część z nich omówię teraz pozostałe podczas opisy budowy modeli.
Deska montażowa
Może to być miękka deska lipowa lub lepiej deska z balsy 2 mm naklejona na twardy styropian lub styrodur
Szpilki modelarskie
dwie od prawej to dzpilki wykonane z drutu stalowego 0,4 mm (do przypinania listewek bezpośrednio do deski) następne wykonane z drutu 0,8 mm (do przypinania listewek przez podkładki) następna to szpilka wykonana z igły krawieckiej - łebek z żywicy, i dwie z lewej to kupne szpilki modelarskie.
Kleje i przyrządy do klejenia
widoczna igła do nanoszenia małych kropelek kleju, drewniana szpatułka, i pędzelek z pręcika laminatu szklanego.
Papier ścierny
przyklejony do małych deseczek i prętów
Balsowe kątowniki
bardzo pomocne podczas sklejania kadłuba
Spinacze mikromodelarskie
patent Ziutka
przygotowane deseczki balsy 1,5 mm lib 1 mm do wykonania spinaczy
widoczna sprężynka z drutu 0,4 mm , części spinacza i gotowy spinacz.
i gotowe spinacze
Ucinaczka do balsy
opis ucinaczki :
http://www.saumodelarnia.fora.pl/viewtopic.php?t=251
oraz opis wykonania stateczników do orzeszka
pozostałe narzędzia omówię podczas budowy modeli.
c.d.n.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Misiek
MODELARZ
Dołączył: 28 Gru 2006
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dębica/Farnham
|
Wysłany: Nie 23:34, 08 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Super w końcu coś dla mnie:) bedę z wielką uwagą śledził ten watęk i mam nadzieję, że dowiem się dużo ciekawyh i użytecznych rzeczy. Szkoda że w Polsce nie organizuje się takich zawodów. Dla przykładu w Angli jest ich sporo i uczestników też nie brakuje, zbierają się przeważnie całymi rodzinami w weekendy. Pewnie jest tak dlatego, że na budowę takiego modelu trzeba poświęcić trochę czasu i oczywście cierpliwości, a młodzi adepci tej pięknej "sztuki" modelarstwa wolą go poświęcić na budowę modeli RC i wiadomo z cierpliwością też jest różnie:) Ale co jest ciekawe to na tych zawodach organizowanych w Anglii średnia wieku uczestników wynosi ok. 50lat:) więc są to przeważnie pasjonaci na emeryturze z dużą ilością wolnego czasu.
Pozdrawiam
Michal
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Motorniczy
MODELARZ
Dołączył: 04 Maj 2006
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Olecko
|
Wysłany: Pon 21:26, 09 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Powiem Ci Michale, że mam taki sam zapał do tego tematu jak Ty. Tak więc z niecierpliwością czekam na dalszy ciąg. A żeby nie bylo tak bardzo off- topic to dorzucam link z fajnymi planami
[link widoczny dla zalogowanych]
Szcególnie spodobał mi się model Push-E. A ten temat na pewno pomoze w jego budowie.
Pozdrawiam!
Mateusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 23:12, 09 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Cieszę się że są osoby zainteresowane tematem.
Na zachętę kilka zdjęć "archiwalnych"
to model orzeszka BA-4B i ja ponad 20 lat temu
konstrukcja prostego orzeszka
Wilga1 budowana wg planów J. Kaczorka. W wykonaniu Patryka Sokola
Niebawem zdjęcia z budowy sygnalizowanych tu Moski i BA-4B
pozdrawiam Mariusz
Ps. zpraszam kolegów z Wrocławia do włączenia się do tematu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 23:18, 10 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Budowę rozpoczunamy od wydrukowania planów na papierze i ew naniesieniu poprawek, oczywiście sprawdzamy czy wymiary się zgadzają.
następnie przygotowujemy materiały, czyli w tym przypadku listewki balsowe. używamy lekkiej lub średniej balsy, w zależności od obciążenia elementów. w moim przypadku użyte przekroje listewek to:
1,2x1,2, 1,2x1, 0,8x0,8, 0,4x0,8mm .
i przygotowujemy deseczki balsy na śmigło i oprofilowania
deseczkę szlifujemy tak jak na rysunku:
linją przerywaną zaznaczono ruch deseczki z papierem ściernym w powietrzu.
jeśli mamy dostęp do wiertarki stołowej to wstępnie do grubości ok 0,4 mm. możemy deseczki szlifować mechanicznie.
budowę rozpoczołem od kadłuba, na desce montażowej miękkim i ostrym ołówkiem nanosimy szkic montażowy kratownicy kadłuba.
i rozpoczynamu montaż kratownicy
krople kleju nanosimy igłą
częściowo sklejona kratownica.
cdn
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gall Anonim
MODELARZ
Dołączył: 26 Mar 2007
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 15:54, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Ciekawy temat. Odwiedziłem tą stronę z planami i niewiem co wybrać. Proszę o jakąś pomoc w wyborze pierwszego "orzeszka" dla początkującego w tej dziedzinie modelarza.
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gall Anonim
MODELARZ
Dołączył: 26 Mar 2007
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 16:35, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Mam pytanie.
Jak wykonać profil do tzkiego "orzeszka"?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 17:36, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Gall Anonim napisał: | Proszę o jakąś pomoc w wyborze pierwszego "orzeszka" dla początkującego w tej dziedzinie modelarza.
|
Na początek, dla wprawy najlepiej coś takiego:
http://www.saumodelarnia.fora.pl/antoinette-prosta-gumowka-t561.html
a później wg. uznania i upodobań.
Gall Anonim napisał: | Mam pytanie.
Jak wykonać profil do tzkiego "orzeszka"? |
wszysko w swoim czasie
____________________________________________________________
Żeby wykonać dwie identyczne kratownice kadłuba 2 kratownię montyjemy na wcześniej wykonanej.
Na koniec trzeba kratownice odciąć od deski montażowej i rozdzielić od siebie, rozcinamy bardzo delikatnie żyletką. Jeśli "napaćka" się za dużo kleju to będzie problem
Gotowe kratownice kadłuba
Następnie sklejamy kadłub w całość, tu przydadzą się balsowe kątowniki
I gotowa kratownica kadłuba
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Misiek
MODELARZ
Dołączył: 28 Gru 2006
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dębica/Farnham
|
Wysłany: Śro 18:13, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Przepraszam, że sie wtrące:
MARIUSZ napisał: | Na koniec trzeba kratownice odciąć od deski montażowej i rozdzielić od siebie, rozcinamy bardzo delikatnie żyletką. Jeśli "napaćka" się za dużo kleju to będzie problem |
Ja proponuje przypiąć do deski montażowej kawałek folii i dopiero na niej kleić poszczególne części modelu, nie ma wtedy problemu ze zdjęciem konstrukcji z deski monażowej.
To taka moja rada.
Pozdrawiam
Michał
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 23:41, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Misiek napisał: | Ja proponuje przypiąć do deski montażowej kawałek folii i dopiero na niej kleić poszczególne części modelu, nie ma wtedy problemu ze zdjęciem konstrukcji z deski monażowej.
|
No nie ma tak prosto, zwróć uwagę że operujemy przekrojami listewek balsowych rzędu 1 mm, aby taką konstrukcję wykonać prosto, a co gorsza po z góry założonych krzywiznach trzeba listewki po prostu przykleić do deski montażowej bardzo żadkim cellonem lub AK20. problem zaczyna się wtedy jak użyjemy zbyt gęstego kleju lub zbyt dużej ilości, normalnie nie ma większego problemu żeby to oddzielić. Sposób stary i sprawdzony zarówno przy budowie orzeszków jak i modeli F1D i pochodnych.
____________________________________________________________
Przyklejone wręgi profilujące i widoczne przygotowane deseczki na pokrycie górnej części kadłuba. przednia część o gr. 0,3 mm, tył 0,2 mm
Przyklejona tylna część pokrycia, po wyschnięciu kleju naddatki obetniemy żyletką i wyrównamy drobnym papierem sciernym (koniecznie przyklejonym do deseczki )
Oklejone i wyrónane
i gotowe, jak narazie wszystko waży 0,8 grama, jak dobrze pójdzie z całym modelem powinno się zmieścić w ok 5-6 gramach
na dzisiaj wystarczy
cdn.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Misiek
MODELARZ
Dołączył: 28 Gru 2006
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dębica/Farnham
|
Wysłany: Śro 23:58, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
....zwracam honor, nie wziąłem pod uwgę tego, że konstrukcja jest tak delikatna, na zdjęciach wyglada to w miare "normalnie", uświadomiłem to sobie dopiero po zobaczeniu prawie przezroczystych deseczek i niewiarygodnym wyniku na wadzę, kłaniam się nisko - jeszcze długa droga przede mna:)
Pozdrawiam
Michał
P.S. Z niecierpliwością czekam na ciąg dalszy...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 21:21, 12 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Pewnie nie taka długa.
Takie modele nie są aż takie trudne, Trzeba tylko znać troszkę "kruczków technicznych"
("wszystko jest trudne zanim stanie się proste")
Mają jeszcze taką zaletę że cały model można zbudować siedząć za biurkem (co przy mich chwilowych kłopotach z poruszaniem się nie jest bez znaczenia)
___________________________________________________________
Szablony do wyginania listewek na obrysy skrzydeł i stateczników najprościej wykonać z tektury (spodnia okładka bloku rysunkowego)
Na desce montażowej nanosimy szkic montażowy
Przypinamy szablon i naciągamy dobrze namoczoną listewkę, jednocześnie przypinamy ją szpilkami. Po wyschnięciu przyklejamy do deski montażowej kropelkami keju AK20, po wyschnięciu kleju delikatnie wyciągamy szablon i wklejamy żeberka.
dokładny opis znajduje się w tym temacie:
http://www.saumodelarnia.fora.pl/wyginanie-listewek-t251.html
Przypięty orys statecznika
i gotowy szkielet statecznika pionowego
Kadłub okleiłem papierem kodensatorowym
O papierze kondensatorowym jest tu:
http://www.saumodelarnia.fora.pl/papier-kondensatorowy-t293.html
Kadłub zaczynamy oklejać od spodu , oba boki oklejamy jednocześnie (inaczej może się zwichrować)
Częściowo oklejony kadłub
naddatki papieru odcinamy ostrą żyletką a nasępnie wyrównujemy drobnym papierem ściernym (400- 800)
Stateczniki oklejamy przed odcięciem od deski montażowej po odcięciu oklejamy ew. drugą stronę.
widoczny oklejony stat. pionowy i obrys stat poziomego (schnie )
gotowy stat pionowy 0,05gram w tym modelu ze względu na bardzo krótki przód stateczniki i tył kadłuba musibyć wykonany bardzo lekko
Po oklejeniu kadłuba pozostało przykleić balsowe pokrycie boków
cdn.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Stuki2
MODELARZ
Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Racibórz
|
Wysłany: Pią 10:37, 13 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Jeszcze tego brakuje, bym sie wziął za orzeszka mając 5 innych modeli jeszcze nie skończonych. A im dłużej czytam ten temat tym bliżej 6 modelu na moim warsztacie.....
Pozdro Stuki2
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 22:34, 13 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Konstrukcja statecznika poziomego, wykonany analogicznie jak pionowy, z tym że ze wzdlędu na jak najmniejszą masę został oklejony tylko od góry.
oklejenie statecznika od góry powoduje że może się z czasem wyginać (naprężanie pokrycia) aby temu zapobiec od dołu zostało przyklejone kilka nitek węgla.
sposób przyklejania wzmocnienia, jako kleju używa się cellonu.
Stateczniki przyklejone do kadłuba (stateczniki wykonane są z listewek balsowych 0,8x0,8 mm)
Teraz czas na podwozie, goleń główna wykonana ze sklejonych razem listewek balsowych 1,4x0,8 mm
Płoza ogonowa (ruchoma tak jak w oryginale)
Widok z boku
cdn
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TEQ
MODELARZ
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 546
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 11:03, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Jestem pod wrażeniem postępów i dokładności pracy Chciał bym umieć robić takie modele...
Czekam najbardziej na wykonanie tego modelu ze styroduru
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|