|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sob 20:58, 13 Paź 2007 Temat postu: Drake II |
|
|
No cóż, zamiast naprawiać rozbite modele zabrałem się za budowę kolejnego. Jakoś więcej sprawia mi to radości - a te do naprawy muszą jeszcze poczekać
Zainteresowanych upraszam jednak o cierpliwość bo w moim wydaniu budowa tego modelu może trwać i trwać i trwać...
Padło tym razem na wypatrzony gdzieś na RC Groups wodnosamolot Drake II. Oryginał jest balsowo - sklejkowy i na spalinkę, mój będzie depronowo - balsowo - sklejkowo - węglowy i na bezszczotkę
Jako, że silnik w tym modelu umieszczony jest na wieżyczce, na pierwszy ogień poszło skrzydło zważywszy, że zamierzzam upchnąć w nim regulator i serwa.
Szczęśliwie żebra są jednakowe więc obrobienie ich w bloczku nie stanowiło większego problemu
[link widoczny dla zalogowanych]
Ze sklejki 3 mm wycięte zostało dodatkowe żebro z wieżyczką. Wieżyczka "żywcem" wycięta z planów. Jej modyfikacją zajmę się później.
[link widoczny dla zalogowanych]
Tak oto prezentuje się gotowy zestaw do montażu centralnej części skrzydła. Tak w żebrach jak i w wieżyczce wycięte zostały otwory, które po sklejeniu stanowiły będą gniazdo regulatora. Całość uzupełnina została dwoma odcinkami pręta węgloweg 3 mm
[link widoczny dla zalogowanych]
Zewnętrzne żebra wzmocniłem dodatkowo okleiną ze sklejki 0,5. Gotowy już element - nazwijmy go "żebro centralne" - widać na fotce poniżej
[link widoczny dla zalogowanych]
A tak oto prezentuje się gotowa już centralna część płata. Przestrzeń pomięzy "żebrem centralnym" a kolejnym została wypełniona balsą 2,5 mm, a w niej wycięte zostały otwory na przedłużacze serw. Te dwie rurki widoczne na fotce poniżej, to kawałek jakiegoś cieńkiego, lekkiego tworzywa - tworzy to kanał którym przewlekane będą przedłużacze.
[link widoczny dla zalogowanych]
I to tyle póki co
c.d.n
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Wto 8:50, 16 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Prace nieco drgnęły. Na fotce poniżej przygotowane do oklejenia skrzydełko. Krawędź natarcia została wzmocniona wałeczkiem sosnowym 3mm. Zostały też odcięte lotki i wycięte gniazda serw. Krawędzie gniazd lotek zostały wykończone balsą 2,5 mm. Już po oklejeniu okazało się, że dobrym pomysłem byłoby wklejenie ćwierćżeber w zaokrąglone końcówki skrzydła. Nieco zdeformował mi się w tych miejscach depron Deformacje nie są jednak zbyt wielkie i mam nadzieję, że nie będą miały znacznego wpływu na właściwości lotne modelu.
[link widoczny dla zalogowanych]
I oklejone już skrzydełko. Szczęśliwie okazało się, że papier zminimalizował nieco deformacje i całość wygląda już znacznie lepiej.
[link widoczny dla zalogowanych]
Z "dziennikarskiego obowiązku" dodam jedynie, że skrzydełko przed oklejeniem ważyło 139g, a po oklejeniu 169g. Zaczynam pilnować wagi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
f-150
MODELARZ
Dołączył: 20 Kwi 2007
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: KRAKÓW Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 13:42, 16 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Widzę że powstaje następny ładny model retro.Jest coś pociągającego w tych starych konstrukcjach.Podaj jakie wymiary będzie miał model?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Wto 13:58, 16 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Rozpięrość 120, cięciwa 20, długość 85 a waga? No cóż, jaka wyjdzie Chciałbym aby skrzydełko na gotowo nie przekroczyło 300g. Na gotowo to znaczy pomalowane, z silnikiem, regulatorem i serwami. Wychodzi, że muszę zacząć dbać o wagę i kadłub wykonać lekko. Chodzi mi po głowie coś w rodzaju Twojej konstrukcji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pon 7:54, 22 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
W czasie w którym większość z Was zdążyłaby zakończyć budowę i oblatać model, ja nadal "walczę" ze skrzydełkiem
Zabrałem się za budowę wieżyczki. Na pierwszy ogień poszła jej nierozbieralna część. Nieco zmodyfikowałem jej kształt, dokleiłem kawałek balsy i okładki z depronu, wstawiłem kołki ustalające i neodymki ze zdemolowanego napędu cd.
[link widoczny dla zalogowanych]
Wykonana została też część demontowalna.
[link widoczny dla zalogowanych]
Wstępna przymiarka...
[link widoczny dla zalogowanych]
I rzut oka na kanał dla przewodów regulatora.
[link widoczny dla zalogowanych]
Wreszcie kolejna przymiarka wieżyczki do skrzydełka
[link widoczny dla zalogowanych]
I to chwilowo tyle. C.d.n.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pon 10:23, 05 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
No, drgnęło nieco w temacie i skrzydełko zakończone
Na początek lotki. Niestety, przez nieuwagę skasowałem fotki przedstawijące ich konstrukcję Zbudowane podobnie jak skrzydło. Żebra skrajne i czoło z balsy 2,5 mm, całość pokryta depronem 3 mm, oklejona papierem i pomalowana
[link widoczny dla zalogowanych]
Poniżej kilka fotek przedstawiających mocowanie serwa
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
No i sposób w jaki rozwiązałem sterowania napędem
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
I wreszcie kompletne skrzydło
[link widoczny dla zalogowanych]
Tło może i nie najlepsze, ale tak jest gdy modelarzy się w miniaturowej piwnicy Kilka słów o malowaniu: papier pomalowany wałeczkiem białą emalią akrylową, na to lakier w aerozolu (niestety żółty słabo krył i potzrebne były aż trzy warstwy ) a całość dla połysku i wzmocnienia polakierowana - bardzo miękkim, wilgotnym pędzlem - wodorozcieńczalnym, akrylowym... lakierem do podłóg Taki eksperyment. W efekcie udało mi się uzyskać dość sztywną konstrukcję z odporną (jak sądzę) na zarysowania powłoką. A waga całości? No cóż, ciężko Całość waży 400 g. Pozostaje mi wykombinować sposób na zbudowanie mocnego, a jednocześnie lekkiego kadłuba.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pią 8:44, 09 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Czas zabrać się za kadłub. Wymyśliłem sobie konstrukcję mieszaną Wręgi, mocno ażurowane, z depronu 6 mm łączone balsowymi listwami i kilka elementów "konstrukcyjnych" z balsy.
Poniżej widoczne wręgi i "kontrolnie" zmontowany ogon kadłuba. Półeczka z podklejonym szarym depronem 3 mm ma w założeniu stanowić ew. pojemniczek balastowy
[link widoczny dla zalogowanych]
A tu, wspomniane wcześniej, balsowe elementy "konstrukcyjne"
[link widoczny dla zalogowanych]
Elementy łączone będą balsowymi listwami, a całość oklejona depronem 3 mm - metodą na "Małego Modelarza" Dalej papier, podkład itd.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pon 8:59, 12 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Weekend minął i posunęły się nieco prace nad kadłubem.
Tak oto prezentuje się konstrukcja kadłuba. Materiał - balsa i depron. W tej postaci kadłub jest już dość sztywny. Obciążony ponad ośmiuset gramowym akumlatorem Pb ze starej kamery nie wykazywał żadnych tendencji do odkształceń. Jest jeszcze podatny na skręcenia, ale to załatwi poszycie - taką mam nadzieję Widoczna z przodu wstawka depronowa, to półka na LiPole. Przewidywane - 3s 2200 mAh. Waga tej konstrukcji to 24 g. Czas na klejenie poszycia. Od tego momentu waga będzie rosła w postępie geometrycznym
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Wkleiłem dolne poszycie kadłuba. Materiał - depron 3 mm
[link widoczny dla zalogowanych]
Wewnętrzne spoiny pokryłem dodatkowo cieńką warstwą poliuretanowego, wodoodpornego kleju do drewna. Wykorzystałem fakt, że klej ten pod wpływem wilgoci zawartej w powietrzu lekko się pieni. W założeniu miało to wzmocnić połączenie, wypełnić i uszczelnić wszelkie szczeliny. Czy zasadne było stosowanie tej metody zważywszy, że kadłub będzie oklejany? Nie wiem, ale sądzę, że nie zaszkodzi a przyrost wagi jest znikomy. Wklejenie poszycia znacznie usztywniło konstrukcję i nie jest już ona taka chętna do skręcania się
[link widoczny dla zalogowanych]
Wkleiłem półkę na odbiornik i przednią "szybę". Konstrukcja kadłuba niemal gotowa. Pozostało mi jedynie wklejenie elementów wzmacniających mocowanie podwozia i bocznych pływaków. Waga - 40 g
[link widoczny dla zalogowanych]
Czas na dalsze oklejanie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sob 19:17, 01 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Prace nad kadłubem posunęły się nieco do przodu. Wzmocniłem drugą wręgę i podparłem półkę na pakiety. Wklejone też zostały rurki bowdenów.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W tak zwanym międzyczasie zabrałem się za nos modelu.
[link widoczny dla zalogowanych]
Widoczny otwory to "komora balastowa" Duży, to "komora właściwa" a małym wsypywana będzie śrucina.
Czas zabrać się za oklejanie kadłuba.
Na fotce poniżej przedstawiam kadłub niemal całkowicie oklejony. Pozostało jedynie dokleić górne poszycie i jego dolną, ogonową część. Widoczne paski depronu 6 mm mają za zadanie zwiększyć powierzchnię styku górnego poszycia. Kilka słów o elementach sterczących z boku kadłuba. Sosnowe pręty 3 mm będą konstrukcją nośną bocznych pływaków, a widoczne rurki bowdena, to gniazda do mocowania podwozia. Rurki przechodzą przez całą szerokość kadłuba, więc nie powinny (przy założeniu, że spoina będzie szczelna) pozwolić na przedostawanie się wody do wnętrza kadłuba.
[link widoczny dla zalogowanych]
No i klei się górne poszycie. Jeśli pojawią się możliwości, dziś zamknę kadłub.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomeg
MODELARZ
Dołączył: 07 Gru 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grudziądz
|
Wysłany: Sob 12:09, 08 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
A propos farb o dobrym kryciu, polecam Montany. Są to gęste farby do graffiti o dobrym kryciu. Niestety nie wiem, jak posłużyły by do malowania modelu, więc wszystko na własną odpowiedzialność.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie 21:04, 09 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Żeby nie było - prace nad modelem trwają. Zabrałem się za usterzenie. Na początek jednak gotowy już niemal kadłub z wklejonym i wstępnie obrobionym nosem
[link widoczny dla zalogowanych]
I wspomniane wcześniej, przygotowane już do oklejania elementy usterzenia. Krawędzie oklejone balsą 6 x 3 mm. W statecznik poziomy i pionowy wklejone zostały patyczki od szaszłyków. Ich rola jest dwojaka. W stateczniku poziomym posłużyły do uzyskania płasko - wypukłego profilu "jakiegoś tam" a ponadto, ich wystające końce posłużą do umocowania bocznych stabilizatorów. W pionowym zaś pomogły uzyskać profil dwuwypukły i pomocne będą przy montażu całości
[link widoczny dla zalogowanych]
I wstępna przymiarka
[link widoczny dla zalogowanych]
Usterzenie obarczone jest pewną wadą. Materiałową. Otóż z braku gładkiego depronu 6 mm zmuszony byłem kleić elementy z depronu 3 mm, a to miało znaczny wpływ na wagę całości. Kompletne usterzenie, przed oklejeniem waży 57 g jeśli dodać do tego papier, farby... Będzie ciężko Szlifowanie rowkowanego depronu 6 mm nie miało sensu - uzyskałbym wówczas gładki depron 3 mm - a oklejanie rowkowanej "szóstki" nie ma sensu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kojot707
MODELARZ
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chojnów
|
Wysłany: Nie 18:34, 06 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Witam!
Gdzie mogę znaleść plany tego modelu?
Za podpowiedz z góry dziękuje
Pozdrawiam Wojtek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomek T-bolt
MODELARZ
Dołączył: 04 Lis 2007
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 15:10, 07 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
W pierwszym poście pisze że na Rc grup.
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pon 10:25, 21 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Drake ukończony - no niemal. Trawło to całą wieczność. Trochę też zaniedbałem swoją relację z budowy i brak mi kilku fotek. Ale zważywszy, że moje modele nie są budowane z prędkością światła, a po drodze i Święta i Sylwester...
Ale od początku.
Zrobiłem nowe usterzenie. Tym razem jedynie z depronu 6 mm (rowkowanego). W stosunku do poprzedniej wersji niemal 2,5 krotnie lżejsze. Przed oklejeniem i przed malowaniem ważyło 21g, a na gotowo - 57g.
Następnym krokiem było ukończenie kadłuba. Ze względu na wagę zmieniłem schemat malowania. Zastosowałem dobrze kryjące kolory ogranicając żółty do minimum. Ze względu na "pancerność", dno oklejone zostało dwiema warstwami zwykłego papieru (drukarkowego). Waga kadłuba przed malowaniem - 133g. Po pokryciu podkładem, a przed szlifowaniem, waga wyniosła 139g. Po przykrych doświadczeniach ze skrzydłem, kontrolnie ważyłem konstrukcję po każdej operacji i w zasadzie podaję te wagi bardziej z "dziennikarskiego" obowiązku. Kadłub po pomalowaniu waży 148g.
Kolejnym etapem było wykonanie bocznych pływaków. Konstrukcja oparta została na prętach bukowych 4 i 3 mm uzupełnionych depronem 6 i 3 mm. Ich waga - na "surowo" 7g, a po oklejeniu i pomalowaniu podkładem - 11g. Całość zmontowana i pomalowana prezentuje się tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
Waga tego co widać (z zamontowanymi serwami) 219g.
Na zdjęciu widoczne jest podwozie. Przednie jest demontowalne a tylne stanowi na stałe wstawione najmniejsze kółeczko jakie udało mi się znaleźć. Szczegóły podwozia prezentują poniższe fotki:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Waga podwozia - 20g
Wprowadziłem też drobną modyfikację skrzydła. Zrobiłem otwory którymi, jak mi się wydaje, wtłaczne będzie powietrze służące do dodatkowego chłodzenia regulatora.
[link widoczny dla zalogowanych]
No i "urodziła" się owiewka silnika.
[link widoczny dla zalogowanych]
Zabezpieczyłem też przed przypadkowym rozłączeniem przedłużacze serw. Jako zabezpieczenie zastosowałem odrobinę kleju na gorąco.
[link widoczny dla zalogowanych]
Kilka słów o dekielku elektrowni. Wykonany jest ze sklejki 1 mm a uszczelkę stanowi taka większa recepturka. Szczegóły poniżej.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Całość - kadłub, stateczniki i pływaki pokryte zostały akrylowym, wodorozcieńczalnym lakierem do podłóg. Tym razem aerografem. Powłoka nie jest tak błyszcząca jak po pędzlu, ale i tak wygląda zdecydowanie lepiej niż przed tą operacją. Na koniec niemal gotowy model:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozostały mi jedynie prace regulacyjne i wyważenie modelu. Kadłub kompletny (bez baterii) waży 367g, skrzydło 400g, zatem model do lotu ważył będzie ok. 900g. Ciężko. Może okazać się, że konieczna będzie zmiana silnika. Ale tę decyzję podejmę po próbach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
a_skot
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sob 21:21, 05 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Prace nad modelem zakończyłem jakiś czas temu. SC ustaliłem 60 mm od krawędzi natarcia. Został wstępnie wyregulowany i czekał na swój dzień. Wiejące w ostatnim okresie wiatry uniemożliwiły podjęcie jakichkolwiek prób w locie. Jakiś czas temu, korzystając z okazji, odbyły się tylko pierwsze próby kołowania. W pomieszczeniu, bez wiatru, na gładkiej posadzce, model zbierał się już przy 1/3 gazu. Na zewnątrz okazało się jednak, że podwozie ustawione jest zbyt blisko SC i na nierównościach "wali" się na nos - poprawione
[link widoczny dla zalogowanych]
Niejako przy okazji, w basenie p.poż. odbyła się próba wodowania. Ta przynajmniej wypadła pozytywnie. Model był stabilny, a pomocnicze pływaki ledwie dotykały powierzchni wody. Z braku linki nie robiłem prób silnikowych. Nie miałem ochoty ściągać go bosakami
[link widoczny dla zalogowanych]
Dziś Drake poleciał Lata powoli i dostojnie Na starty z wody będę musiał poczekać jeszcze. Próby przeprowadzane były na dwóch śmigłach: 8x4 i 8x4x3 HD. Okazało się, że model zdecydowanie bardziej lotny jest ze śmigłem 8x4. Z trójłopatowym był mniej żwawy i jakby nieco trudniejszy w pilotażu. Film był robiony (aparatem) ale jego jakość jest tragiczna, więc póki co same fotki.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Nauczony przykrym doświadczeniem z Beaver'em tym razem stery oddałem staremu wyjadaczowi
_________________
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|