|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 22:06, 20 Sty 2008 Temat postu: szybowiec F3J/M |
|
|
Witam
Prezentowany model przeznaczony jest dla grupy juniorów młodszych z Modelarni A-Cz.
Poza startami w zawodach, konstrukcja modelu została opracowana tak żeby, młodzi modelarze poznali tajniki wykonania formy, laminowania kadłubów, zwijania węglowych stożków, lamelowania łukowych obrysów, itp.
Wszystkie elementy modelu muszą wykonać sami, oczywiście pod moim nadzorem.
model zgodny z regulaminem F3J/M, czyli max rozpiętość 2 m.
Sterowany tylko kierunkiem i wysokością.
Budowę modelu kadłuba do wykonania formy rozpoczynamy od naklejenie wstępnie wyciętych
połówek kadłuba z balsy średniej twardości na sklejkę 5 mm
klejenie
wstępnie oszlifowane połowki kadłuba
złożone połówki, powstępnym nadaniu kształtu zostały przelaminowane.
następnie szpachlowane i szlifowane (do znudzenia)
szpachlowany kadłub, zostanie polakierowany i wypolerowany, następnie na nim powstanie forma do wykonania właściwych kadłubów.
przed szpachlowaniem połówki kadłuba zostały rozdzielone folią 0,4 mm. zabieg taki pozwoli na uzyskanie ostrych krawędzi (ważne przy wykonaniu formy, połówki kadłuba są obrabiane w stanie złożonym)
w międzyczasie powstają stateczniki:
Rysnek stateczników w skali 1:1
[link widoczny dla zalogowanych]
Budowę stateczników rozpoczynamy od wykonania szablonów na obrysy, można je wykonać ze styroduru, depronu 6 mm sklejki gospodarczej, itp.
następnie przygotowujemy listewki z balsy 1mm x6 mm , moczymy je a następnie szmatką odsączamy nadmiar wody, sklejamy razem (klej wikol) i całość naciągamy na obrys jednocześnie mocując do deski montażowej.
wylamelowane obrysy
i statecznik poziomy, rozpórki z balsy 3 mm.
prawie gotowe stateczniki
w miarę postępów prac będę dokumentował dalsze etapy budowy (trochę to potrwa)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 13:57, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
valery
MODELARZ
Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 20:37, 21 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Stat.pionowy to efekt ulegania modzie??
I czy jest jakas róznica wytrzymałsciowa miedzy kadlubem z kabinka a takim z nasuwanym noskiem???
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 23:45, 21 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Tak poczęści uleganie modzie, jednak takie rozwiązanie ma pewne plusy, lekkość, prostota konstrukcji, niewielkie siły działające na kadłub, itp.
Natomiast różnica w wytrzymałości kadłuba nasówanego od klasycznej kabinki jest znacząca. Na zawodach F3J/M dodatkowe punkty można uzyskać z lądowanie w kole o promieniu 15 m , ze względu na brak mechanizacji skrzydła często odbywa się to bardzo brutalnie, i tu przewaga takiego wykonania jest duża.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wieczu
MODELARZ
Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 17:17, 24 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Ladnie sie zapowiada Mam nadzieje ze w tym roku w Gliwicach na MP f3j/m zobacze ten modelik . Wybiera sie ktos od Pana z modelarni??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
djpierug
MODELARZ
Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Chełm Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 21:02, 24 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Bardzo fajny temat i model. Czekam na ciąg dalszy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 0:00, 25 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Wieczu napisał: | Mam nadzieje ze w tym roku w Gliwicach na MP f3j/m zobacze ten modelik . Wybiera sie ktos od Pana z modelarni??
|
Właśnie w tym celu powstają te modele
Elementy sklejkowe skrzydła zostały dzięki uprzejmości firmy "LASER-TECH" wycięte na ploterze laserowym. (w imieniu młodych modelarzy serdeczne podziękowania dla właścicieli firmy)
oczywiście żeberka można wyciąć ręcznie, piłką włośnicą.
szablony żeberek skrzydła w skali 1:1
[link widoczny dla zalogowanych]
zestaw sklejkowych żeberek do skrzydła, posłużą też jako szablony do obróbki bloku z żeberkami balsowymi.
szablony przygotowane do skręcenia "bloku" żeberek balsowych
cdn.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 15:14, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 23:35, 02 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Prac nad modelami cią dalszy:
przygotowanie deseczek balsowych do skręcenia w bloku
gotowy obrobiony blok żeberek
żeberka (skrajne) obrobione w bloku
ostatnie poprawki szpachlówką
model kadłuba został kilkakrotnie malowany i szlifowany na mokro aż do uzyskania zadowalającej powierzchni.
od spodu została przyklejona folia 0,4 mm całość zawoskowana i wypolerowana, następnie natryskowo został naiesiony rozdzielacz poiwynylowy. Teraz można nakładać żelkot narzędziowy
żelkot z utwardzaczem należy bardzo dokładnie wymieszać .
żelkot nanosimy miękkim pędzelkiem
po zżelowaniu żelkotu można nakładać tkaninę szklaną.
termin "zżelowanie" oznacza że żelkot lub żywica nie stwardniały jeszcze zupełnie tylko są konsystencji plasteliny, należy tego bezwzględnie przestrzegać , zbyt szybkie nałożenie zbrojenia z tkaniny może doprowadzić do wymieszania się żywicy z żelkotem co popsuje nam powierzchnię formy, natomiast jeśli żelkot stwardnieje zupełnie, nie zwiąże się ze zbrojeniem i będzie pękał i odpryskiwał.
po nałożeniu jednej warstwy tkaniny 25 g/m* i dwu warstw tkaniny 110 g/m* brzegi formy zostały wzmocnione rowwingiem węglowym.
po zżelowaniu pierwszej warstwy zostały naniesione następne warstwy tkaniny szklanej aż do uzyskania odpowiedniej grubości formy.
elemęty formy w oczekiwaniu do całkowitego związania żywicy min 48 h w temp ok 20-25 stopni C
W czasie żelowania powstały duralowe zaczepy do holowania, trochę ułatwiłem zadanie frezując wstępny kształt zaczepu, ale i tak głównym narzędziem był pilnik i piłka do metalu.
formy po wstępnym odcięciu nadmiaru tkaniny
c.d.n.
Post został pochwalony 4 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 15:37, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patryk Sokol
MODELARZ
Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nysa
|
Wysłany: Pon 20:11, 04 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Czy dobrze widzę, że stosujesz żelkot Araldite?
Jeśli tak to jakie wrażenia, z użytkowania go?
Pytam, bo mam taki sam, ale jeszcze nie skończyliśmy kopyta...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 23:39, 04 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Użyłem, a właściwie moi podopieczni użyli żelkotu MF 200 i utwardzacza MF 260 firmy "HAVEL ".
po utwardzeniu żywicy pozostało oszlifować brzegi formy i nawiercić otwory centrujące
teraz można wyjąć modele pozytywowe z formy i forma gotowa
teraz można laminować kadłuby.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 3 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 15:40, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 9:25, 08 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Pierwszy kadłub postanowiłem wylaminować osobiście, przy nowej formie trzeba bardzo uważać żeby laminat nie przykleił się do formy, po kilku laminowaniach praktycznie nie ma możliwości żeby soś się do formy przykleiło. Poza tym trzeba było sprawdzić w praktyce czy ilość warstw tkaniny jest wystarczająca.
Wnętrze formy pokrywamy kilkakrotnie woskiem, każdą warstwę polerujemy flanelką. (używam naturalnego wosku rozpuszczonego w terprntynie - pasta woskowa do starych mebli )
Po nawoskowaniu formy nakładamy natryskowo rozdzielacz poliwynylowy. Po jego wyschnięciu malujemy natryskowo wnętrze formy dwuskładnikowym lakierem akrylowym (samochodowy)
po częściowym wyschnięcu lakieru (po dotknięciu na lakierze zostają odciski palców ale nie brudzi palców) w miejscach ostrych krawędzi nanosimy żywicę zagęszczoną karbosilem (konsystęcja gęstego budyniu)
następnie nanosimy cieńką warstwę żywicy
Nakładamy pierwszą warstwę tkaniny 25g/m* i przsączamy ją żywicą która jest już na formie.
następnie układamy wzmocnienia z rowingu węglowego, w tym modelu rowing spełnia zadanie podłużnic kadłuba i wzmacnia miejce połączenia kadłuba z belką ogonową.
nanosimy pozostałe warstwy tkaniny 3 warstwy 100g/m* splot 2x2
teraz jeną połówkę formy kładziemy na kaloryferze lub w termoboksie temp ok 40 stopni a drugą w chłodnym miejscu (można do lodówki)
i pilnujemy aby w cieplejszej formie nastąpiło zżelowanie żywicy, nasępnie nożykiem odcinamy nadmiar laminatu. Należy przy tym zwracać uwagę żeby nie uszkodzić brzegów formy. Jeśli przegapimy moment żelowania i laminat całkiem się utwardzi nie będzie możliwe odcięcie nadmiaru laminatu.
obcięte połowki "ciepłej" formy
w "zimnej" połówce laminat jeszce się nie utwardził i nasączmy nadmiar tkaniny żywicą.
teraz składamy obie połówki i wygiętym pędzelkiem dociskamy tkaninę w formie
formę kładziemy w ciepłym miejscu i czekamy do całkowitego utwardzenia żywicy w obu połówkach.
po utwardzeniu żywicy formę delikatnie opukujemy gumowym młoteczkiem, lub czymś podobnym (nie używać metalowych przedmiotów) i rozdzielamy połówki
I gotowe, kadłub wyjęty z formy, jeszcze pokryty rozdzielaczem poliwynylowym (nie pozostaje w formie tylko na laminowanym przedmiocie) po usunięciu rozdzielacza (wodą) uzyskamu gładką i błyszczącą powierzchnię ( taką jak wnętrze formy)
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 15:58, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 23:50, 09 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Żeberka do zbieżnych końcówek wykonujemy w bloku z tym że pomiędzy żeberka wkładamy przekładki, można je wykonać z depronu, styroduru itp, ważne żeby miały identyczną grubość. W praktyce grubość przekładek powinna wynosoć od 6 do 20 mm, im większa zbieżność skrzydeł tym grubsze.
składanie bloku z przekładkami
blok przygotowany do obróbki.
dalej tak jak przy bloku do skrzydła prostokątnego.
Kadłuby się rozmnożyły, pierwsze sztuki wykonane przez moich podopiecznych.
Muszę przyznać że jestem pełen uznania, bez większych problemów poradzili sobie z tematem trudnym nawet dla starych Modelarzy, a to dopiero młodzicy i juniorzy młodsi.
c.d.n.
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 16:13, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
valery
MODELARZ
Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Nie 0:22, 10 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Prz laminowani kadluba warto dac jeszcze pasek rowingu "na około" w kapie i kadlubie w miejscu łaczenia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
djpierug
MODELARZ
Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Chełm Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:59, 10 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Jak zostaje wykonana część, na którą się nasuwa nos kadłuba?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
valery
MODELARZ
Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 16:14, 11 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Pewnie najzyklejsza sklejkowa półka pod elektronike
Zgadłem??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 17:11, 11 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Prawie będzie to półka tyle że klejona z 3 warstw, wszysko w swoim czasie.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|