Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

szybowiec F3J/M
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> Modele Zawodnicze / F3... Modele zdalnie sterowane
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 0:55, 27 Mar 2008    Temat postu:

Witam

Wieczu napisał:
Dzieki temu tematowi bede juz wiedzial jak zwijac dobre rurki weglowe

opisaną uproszczoną metodą można zrobić w miarę przyzwoity stożek, jeśli mato być naprawdę dobry stożek trzeba zastosować trochę inne ułożenie włukien, zamiast szkła użyć kevlaru pod kątem 45 stopni, zastosować odsączanie nadmiaru żywicy w próżni, docisnąć laminat do szablonu specjalną taśmą i koniecznie wygrzać. Po takich zabiegach i odrobinie wprawy zrobimy naprawdę dobry stożek.

dalsze postępy prac:

stateczniki:




przymiarka modelu, centropłat jeszcze bez kesonu.


pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 16:33, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
valery
MODELARZ



Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krakow

PostWysłany: Pon 19:09, 31 Mar 2008    Temat postu:

Jak sa dane słoje w przkladkach miedzydzwigarowych??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
djpierug
MODELARZ



Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Chełm
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 19:30, 31 Mar 2008    Temat postu:

Ale to niestety(a może i stety Mruga) prawda, że słoje powinny być pionowo. Wtedy, dzięki takiemu ułożeniu słojów przekładki łączą ze sobą dolny i górny dźwigar. Jeden dźwigar pracuje zawsze na rozciąganie, a drugi w tej samej na zgniatanie i jeśli dźwigary są ze sobą dobrze połączone, to są wtedy o wiele mocniejsze. Balsa ze słojami w poziomie daje o wiele mniejsze efekty.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wieczu
MODELARZ



Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 22:01, 31 Mar 2008    Temat postu:

Wg. mnie słoje powinny iść równolegle do dźwigarów. Wtedy pracuje cała konstrukcja. Nie zyskujemy sztywności ale otrzymujemy pracę płatu, który jak w prawdziwych szybowcach ma pracować a nie składać sie np. na holu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 22:35, 31 Mar 2008    Temat postu:

Witam
słoje powinny być pionowo.
zaraz postaram się to wyjaśnić na rysunkach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
valery
MODELARZ



Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krakow

PostWysłany: Śro 23:12, 02 Kwi 2008    Temat postu:

hmm
jesli byl by rownomierny nacisk to pewnie i bylo by mocne....ale przy sile gnacej to sie sloje beda rozchodzic...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patryk Sokol
MODELARZ



Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nysa

PostWysłany: Czw 12:57, 03 Kwi 2008    Temat postu:

Słoje mają być pionowo i koniec.
Jak ktoś nie wierzy to niech poświęci dwie listewki sosnowe i kawałek balsy, zrobi dwa dźwigary (jeden ze słojami poziomo, drugi pionowo) i niech je spróbuje złamać. Różnice widać od razu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 16:25, 03 Kwi 2008    Temat postu:

Witam
tak jak obiecałem wyjaśnienie problemu wzmocnień pomiędzy dźwigarami:


rozważamy przypadek typowy czyli zginanie skrzydła, na skrzydła działa siła nośna która usiłuje wygiąć skrzydła, największe naprężenia występują na powierzchni skrzydeł, dlatego nie umieszcza się dżwigarów w środku skrzydła tylko przy powierzcni. Górny dźwigar jest sciskany, natomiast dolny rozciągany.
rys 1 skrzydło bez wzmocnień na które nie działa żadna siła.
rys2 skrzydło poddane sile zgnającej, jak wspomniałem dolny dźwigar jest rozciągany, natomiast górny sciskany i na nim występuje zjawisko zwane "wyboczeniem".
rys 3 jeśli damy słoje wzmocnień równolegle do dźwigara to takie wzmocnienia poprostu popękają. (balsa w tym kierunku ma znikome właściwoći wytrzymałościowe)
rys 4 wzmocnienia prostopadle do dźwigarów skutecznie przeciwdziałają wyboczeniu dźwigarów. Często w celu dodatkowego wzmocnienia połączeń dźwigar wzmocnienie owija się całą skrzynkę dźwigarów nitką kewlarową.
Teraz chyba wszystko jasne Wesoly

To wszysko prawda jeśli skrzydło pracuje tylko na zginanie, ale tak nie jest Twisted Evil , na skrzydła działa jeszcze szereg innych sił, zależne od fazy lotu, najbadziej znacząca z nich to siła skręcająca, zależna od profilu skrzydła (Cm), oraz siły pochodzące od klap, lotek itd.
w związku z czym skrzynka dźwigarów powinna byc też wytrzymała na skręcanie.
optymalne ułożenie słojów wzmocnień pokazuje rysunek

słoje pod kątem ok 25-35 stopni do dźwigara, układane na przemian.
Ale najczęściej wystarczające jest ułożenie słoi prostopadle do dźwigarów.

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 22:43, 27 Kwi 2008    Temat postu:

Witam
ciąg dalszy budowy modelu:

przygotowane szablony do laminowania węglowych dźwigarów centropłata


laminowanie dżwigarów


po wylaminowaniu całość dociśnięta i pozostawiona do całkowitego związania żywicy


po wyciągnięciu z szablonów zostały oszlifowane do grubości 1,5 mm


teraz można wkleić do centropłata


wklejanie bowdenów


dżwignia steru kierunku

[img]http://www.saumodelarnia.fora.pl/images/galleries/10175315234aacd709824c0-841225-wm.jpgpg[/img]
motaż kesonów


inna wersja zamocowania serw

[imghttp://www.saumodelarnia.fora.pl/images/galleries/18874304614aacd73da92d7-841277-wm.jpg[/img]
forma do laminowania węglowego bagnetu


oklejanie modeli i montaż wyposażenia


przygotowanie do oblotu


jeszcze pamiątkowe zdjęcie przed oblotem
na razie gotowe są dwa modele z pięciu
i w górę.







kontrola wyposażanie po pierwszych lotach


model spełnił oczekiwania, jest bardzo stateczny i prawidłowy w pilotażu,
jak na razie najlepszy czas z holu 100 m wykręcił Łukasz (ponad 8 minut) co ciekawe to był drugi lot Łukasza modelem R.C.

to na razie tyle

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 16:48, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pyrek
MODELARZ



Dołączył: 26 Sty 2007
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 10:20, 29 Kwi 2008    Temat postu:

modele ładne Wesoly
Jakie akumulatorki siedzą na przodzie ? i ile model ostatecznie waży ?
a który to łukasz ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomasz
MODELARZ



Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 15:35, 29 Kwi 2008    Temat postu:

Akumulatorki to 4 sztuki AA pojemność to zależy kto (każdy ma inną) model waży jakieś 600 gram a Łukasz to ten w okularach

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 17:09, 04 Maj 2008    Temat postu:

Witam
Tomek i Łukasz spędzili cały długi weekend na lotnisku w Rudnikach trenując loty modelami.
Tak że można powiedzieć że modele zostały przetestowane w praktyce. Nie obyło się bez wpadek, dały o sobie znać drobne niedociągnięcia przy budowie modeli, najpoważniejszy problem był z węglowym bagnetem, Tomkowi udało się go złamać podczas ostrego holowania, skrzydła odmaszerowały a kadłub przeleciał jakieś 50 m pionowo w dół wbijając się jak dzida w matkę glebę (klasyczna "marchewa") niestety publczność żądna wrażeń była bardzo zawiedziona bo model absolutnie nie ucierpiał , jedyna strata to złamany bagnet, Łukaszowi natomiast udało się złamać bagnet robiąc efektownego "cyrkla" przy lądowaniu. Ostateczie bagnety zostały wymienione na stalowe, w międzyczasie testowany był też bagnet duralowy ale odkształcał się trwale przy mocnym holowaniu. Model został dokładnie sprawdzony prawie w każdych warunkach od porannej i wieczornej ciszy do lotów przy porywistym wietrze, i można powiedzieć że jest to udana konstrukcja.

Kilka fotek:


przygotowania do lotów


model Tomka po złamaniu bagnetu, jak widać - żadnych obrażeń.


złamany bagnet


ostateczna wersja stalowego bagnetu


















pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 17:21, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kr3cik
MODELARZ



Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrów Wlkp

PostWysłany: Sob 1:03, 17 Maj 2008    Temat postu:

Witam
W jaki sposób rozwiązane jes łączenie płatów ze sobą. Wiem ze zastosowany jest łącznik stalowy ale jak skrzydła zabezpieczone sa przed odsówaniem sie od siebie?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomasz
MODELARZ



Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 8:49, 17 Maj 2008    Temat postu:

Tam jest tylko jeden bagnet stalowy i dwa kołki ustalające a reszte trzyma guma

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pyrek
MODELARZ



Dołączył: 26 Sty 2007
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:57, 15 Cze 2008    Temat postu:

I jak tam po Gliwicach ?? Poszło dobrze ??Prosiłbym o fotki jak jakieś macie Wesoly
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> Modele Zawodnicze / F3... Modele zdalnie sterowane Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Strona 3 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin