|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 0:55, 27 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Wieczu napisał: | Dzieki temu tematowi bede juz wiedzial jak zwijac dobre rurki weglowe |
opisaną uproszczoną metodą można zrobić w miarę przyzwoity stożek, jeśli mato być naprawdę dobry stożek trzeba zastosować trochę inne ułożenie włukien, zamiast szkła użyć kevlaru pod kątem 45 stopni, zastosować odsączanie nadmiaru żywicy w próżni, docisnąć laminat do szablonu specjalną taśmą i koniecznie wygrzać. Po takich zabiegach i odrobinie wprawy zrobimy naprawdę dobry stożek.
dalsze postępy prac:
stateczniki:
przymiarka modelu, centropłat jeszcze bez kesonu.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 16:33, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
valery
MODELARZ
Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 19:09, 31 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Jak sa dane słoje w przkladkach miedzydzwigarowych??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
djpierug
MODELARZ
Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Chełm Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 19:30, 31 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Ale to niestety(a może i stety ) prawda, że słoje powinny być pionowo. Wtedy, dzięki takiemu ułożeniu słojów przekładki łączą ze sobą dolny i górny dźwigar. Jeden dźwigar pracuje zawsze na rozciąganie, a drugi w tej samej na zgniatanie i jeśli dźwigary są ze sobą dobrze połączone, to są wtedy o wiele mocniejsze. Balsa ze słojami w poziomie daje o wiele mniejsze efekty.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wieczu
MODELARZ
Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 22:01, 31 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Wg. mnie słoje powinny iść równolegle do dźwigarów. Wtedy pracuje cała konstrukcja. Nie zyskujemy sztywności ale otrzymujemy pracę płatu, który jak w prawdziwych szybowcach ma pracować a nie składać sie np. na holu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 22:35, 31 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
słoje powinny być pionowo.
zaraz postaram się to wyjaśnić na rysunkach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
valery
MODELARZ
Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krakow
|
Wysłany: Śro 23:12, 02 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
hmm
jesli byl by rownomierny nacisk to pewnie i bylo by mocne....ale przy sile gnacej to sie sloje beda rozchodzic...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patryk Sokol
MODELARZ
Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nysa
|
Wysłany: Czw 12:57, 03 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Słoje mają być pionowo i koniec.
Jak ktoś nie wierzy to niech poświęci dwie listewki sosnowe i kawałek balsy, zrobi dwa dźwigary (jeden ze słojami poziomo, drugi pionowo) i niech je spróbuje złamać. Różnice widać od razu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 16:25, 03 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
tak jak obiecałem wyjaśnienie problemu wzmocnień pomiędzy dźwigarami:
rozważamy przypadek typowy czyli zginanie skrzydła, na skrzydła działa siła nośna która usiłuje wygiąć skrzydła, największe naprężenia występują na powierzchni skrzydeł, dlatego nie umieszcza się dżwigarów w środku skrzydła tylko przy powierzcni. Górny dźwigar jest sciskany, natomiast dolny rozciągany.
rys 1 skrzydło bez wzmocnień na które nie działa żadna siła.
rys2 skrzydło poddane sile zgnającej, jak wspomniałem dolny dźwigar jest rozciągany, natomiast górny sciskany i na nim występuje zjawisko zwane "wyboczeniem".
rys 3 jeśli damy słoje wzmocnień równolegle do dźwigara to takie wzmocnienia poprostu popękają. (balsa w tym kierunku ma znikome właściwoći wytrzymałościowe)
rys 4 wzmocnienia prostopadle do dźwigarów skutecznie przeciwdziałają wyboczeniu dźwigarów. Często w celu dodatkowego wzmocnienia połączeń dźwigar wzmocnienie owija się całą skrzynkę dźwigarów nitką kewlarową.
Teraz chyba wszystko jasne
To wszysko prawda jeśli skrzydło pracuje tylko na zginanie, ale tak nie jest , na skrzydła działa jeszcze szereg innych sił, zależne od fazy lotu, najbadziej znacząca z nich to siła skręcająca, zależna od profilu skrzydła (Cm), oraz siły pochodzące od klap, lotek itd.
w związku z czym skrzynka dźwigarów powinna byc też wytrzymała na skręcanie.
optymalne ułożenie słojów wzmocnień pokazuje rysunek
słoje pod kątem ok 25-35 stopni do dźwigara, układane na przemian.
Ale najczęściej wystarczające jest ułożenie słoi prostopadle do dźwigarów.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 22:43, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
ciąg dalszy budowy modelu:
przygotowane szablony do laminowania węglowych dźwigarów centropłata
laminowanie dżwigarów
po wylaminowaniu całość dociśnięta i pozostawiona do całkowitego związania żywicy
po wyciągnięciu z szablonów zostały oszlifowane do grubości 1,5 mm
teraz można wkleić do centropłata
wklejanie bowdenów
dżwignia steru kierunku
[img]http://www.saumodelarnia.fora.pl/images/galleries/10175315234aacd709824c0-841225-wm.jpgpg[/img]
motaż kesonów
inna wersja zamocowania serw
[imghttp://www.saumodelarnia.fora.pl/images/galleries/18874304614aacd73da92d7-841277-wm.jpg[/img]
forma do laminowania węglowego bagnetu
oklejanie modeli i montaż wyposażenia
przygotowanie do oblotu
jeszcze pamiątkowe zdjęcie przed oblotem
na razie gotowe są dwa modele z pięciu
i w górę.
kontrola wyposażanie po pierwszych lotach
model spełnił oczekiwania, jest bardzo stateczny i prawidłowy w pilotażu,
jak na razie najlepszy czas z holu 100 m wykręcił Łukasz (ponad 8 minut) co ciekawe to był drugi lot Łukasza modelem R.C.
to na razie tyle
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 16:48, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pyrek
MODELARZ
Dołączył: 26 Sty 2007
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 10:20, 29 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
modele ładne
Jakie akumulatorki siedzą na przodzie ? i ile model ostatecznie waży ?
a który to łukasz ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomasz
MODELARZ
Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 15:35, 29 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Akumulatorki to 4 sztuki AA pojemność to zależy kto (każdy ma inną) model waży jakieś 600 gram a Łukasz to ten w okularach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 17:09, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Tomek i Łukasz spędzili cały długi weekend na lotnisku w Rudnikach trenując loty modelami.
Tak że można powiedzieć że modele zostały przetestowane w praktyce. Nie obyło się bez wpadek, dały o sobie znać drobne niedociągnięcia przy budowie modeli, najpoważniejszy problem był z węglowym bagnetem, Tomkowi udało się go złamać podczas ostrego holowania, skrzydła odmaszerowały a kadłub przeleciał jakieś 50 m pionowo w dół wbijając się jak dzida w matkę glebę (klasyczna "marchewa") niestety publczność żądna wrażeń była bardzo zawiedziona bo model absolutnie nie ucierpiał , jedyna strata to złamany bagnet, Łukaszowi natomiast udało się złamać bagnet robiąc efektownego "cyrkla" przy lądowaniu. Ostateczie bagnety zostały wymienione na stalowe, w międzyczasie testowany był też bagnet duralowy ale odkształcał się trwale przy mocnym holowaniu. Model został dokładnie sprawdzony prawie w każdych warunkach od porannej i wieczornej ciszy do lotów przy porywistym wietrze, i można powiedzieć że jest to udana konstrukcja.
Kilka fotek:
przygotowania do lotów
model Tomka po złamaniu bagnetu, jak widać - żadnych obrażeń.
złamany bagnet
ostateczna wersja stalowego bagnetu
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 17:21, 13 Wrz 2009, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kr3cik
MODELARZ
Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ostrów Wlkp
|
Wysłany: Sob 1:03, 17 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
W jaki sposób rozwiązane jes łączenie płatów ze sobą. Wiem ze zastosowany jest łącznik stalowy ale jak skrzydła zabezpieczone sa przed odsówaniem sie od siebie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomasz
MODELARZ
Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 8:49, 17 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Tam jest tylko jeden bagnet stalowy i dwa kołki ustalające a reszte trzyma guma
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pyrek
MODELARZ
Dołączył: 26 Sty 2007
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 21:57, 15 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
I jak tam po Gliwicach ?? Poszło dobrze ??Prosiłbym o fotki jak jakieś macie
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|