|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 22:02, 25 Sty 2009 Temat postu: Laminatowe F1H |
|
|
Witam
Zachęcony pozytywnymi wynikami z laminowaniem próżniowym , postanowiłem opracować całolaminatowy model F1H, modelami tego typu mają startować junorzy młodsi, nategorocznych M.P.w Gliwicach.
model ma posiadać laminatowy kadłub, węglową belkę, oraz laminatowe skrzydła i stateczniki.
Skrzydła laminowane na rdzeniu ze styroduru, profil skrzydła "makarov"
model kadłuba, posłuży do wykonania negatywowej formy.
połówki modelu przygotowane do pokrycia żelkotem i wylaminowania formy.
pod spodem dla porównania kadłub "Kowalika"
laminowanie szklano-węglowych stożków, belek kadłuba
wklejone prowadzenie bagnetu skrzydła
rdzenie wycięte ze styroduru
schemat laminowania "w kanapce"
ze względu na cienki profil skrzydła tylko taki sposób laminowania pozwala na zachowanie prawidłowej geometrji skrzydła i odwzorowanie profilu.
rowwing przygotowany do wylaminowania kesonu
rowwing nasączony żywicą, podczas nasącznia nie żałujemy żywicy, obfite nasączenie pozwala ładnie ułożyć pasy rowwingu.
odsączanie nadmiaru żywicy (jeśli bardzo zależy nam na ciężarze można zastosować odsączanie próżniowe)
osączony laminat powinien być matowy
przycięte pasy węglowych kesonów
przyklejanie pasów do wcześniej przygotowanego pokrycia z tkaniny 25g/m*2, jako przekładki użuwam papieru do pieczenia firmy"Jan Niezbędny" papierpozostawia powierzchnię przypominającą pokrycie z bibuły japońckiej.
oddzielanie przekładki z pasa węglowego
wylaminowane górne i dolne pokrycie płata
odsączanie nadmiaru żywicy
przygotowana "kanapka"
do wora, i do termoboksu, za kilka godzin zobaczymy co z tego wyszło.
c.d.n.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Pon 22:33, 06 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ramona
MODELARZ
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Galaktyka Kurvix Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 22:47, 25 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Zaciekawił mnie ten temat. I od razu mam pytania!!!
1. Czy zastosowany bedzie back system?? lub hak dynamiczny???
2. Jaką odpornosc ma forma wykonana ze styroduru. Chodzi mi o negatyw dolny.
3. Jeżeli miałeś już taki modelik jak wyglądał z wytrzymałością...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Patryk Sokol
MODELARZ
Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nysa
|
Wysłany: Nie 23:13, 25 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Dokładnie takie samo coś chodzi mi po głowie od dłuższego czasu...
Cóż, już nie będę pierwszy...
Ale tak poza tym mam pytanie:
Czemu laminujesz wstawiając negatywy do worka? Ja zawsze daje egatywy z zewnątrz. Są jakieś konkretne zalety takie rozwiązania?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 1:10, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Witam
- Model na początek będzie miał uproszczony hak dynamiczny, dalsza mechanizacja będzie wprowadzana w miarę postępów w nauce holowania moich podopiecznych.
Tak na marginesie mój dobry kolega intensywnie pracuje nad elektronicznym programatorem czasowym.
- Forma (negatyw) jest jedno razowy, przy wycinaniu ploterem CNC otrzymujemy rdzeń i idealnie do niego pasujące negatywy.
- To model eksperymentalny, ale właśnie rozpakowałem kanapkę i tak na oko jest bardzo sztywne i powinno wytrzymać brutalny strzał z holu.
- Moim skromnym zdaniem taka metoda jest lepsza do cienkich i delikatnych skrzydełek, można np. wylaminować coś takiego:
wracając do tematu:
gotowy centropłat
oczywiście nie był bym sobą gdy bym nie sprawdził ile faktycznie takie skrzydełko jest w stanie wytrzymać.
test statyczny
test został przeprowadzony do momentu zniszczenia skrzydła.
Takie skrzydło powinno wytrzymać holowanie z siłą ok 5Kg, to do f1H powinno wystarczyć. Jednak sądząc po rodzaju uszkodzenia to zdecydowanie lepszy wynik uzyska się zamykając keson balsową przekładką o słojach prostopadłych do płaszczyzny skrzydła i tak też zostaną wykonane skrzydła do modeli.
Natomiast w przypadku wykonania tą metodą skrzydła do F1A konieczne będzie wklejenie skrzynki dźwigarów, tak jak przy konstrukcji skrzydła opartej na "D-boksie" .
c.d.n.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Pon 9:28, 26 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ramona
MODELARZ
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Galaktyka Kurvix Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 10:20, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
5 kg to duzo i mało. Dużo dla młodzika, ale już dla seniorów to mało bo sam hak mam ustawiony na 5kg więc zwaliło by mi sie to na głowe. Ale powiem ze podoba mi sie pomysł.
Jak wagowo wyszly skrzydełka???
Mam jeszcze jedno pytanie czy na zdjeciu z podpisem gotowy centroplat nie wyszedł on zabardzo tęponosy???
Myślałem że można by było wykonać forme na keson osobno tak zeby wklejac go w jednej postaci od gory i doły wzamian 2 osobnych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 11:30, 26 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Witam
Chyba ostronosy, przy laminowaniu tą metodą na krawędzi natarcia i spływu wychodzą "nadlewki" trzeba je później odciąć i doszlifować .
w skrzydle do testów nie chiało mi się ich szlifować, bo i tak miał to być test "do skutku".
Co do wytrzymałości to wklejenie przekładki powinno poprawić wytrzymałość na zginanie przynajmniej o ok 70% (analogicznie jak przy skrzydle z dźwigarem).
Ciężar 2 połówek centropłata (rozpiętość 900mm cięciwa 110mm) wynosi w tym przypadku 49 gram do tego dojdą uszy ok 30 gram.
ciężar konstrukcji takiego skrzydła można policzyć w następujący sposób:
ciężar rdzenia (styrodur 35g/dm*3 )
+ ciężar przekładki i mocowań bagnetów
+ ciężar tkaniny i rowwingu (zazwyczaj wiadomo jakiej gramatury tkaniny chcemy użyć )
+ ciężar żywicy, przy tej metodzie stopień przesączenia tkaniny jaki można użyskać to 50-60 %, proporcja tkanina - żywica w laminacie (należy dodać do ciężaru tkaniny)
np. 1m*2 tkaniny o gramaturze 25 będzie ważył 25 gram, po przesączeniu żywicą 40-50g
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Pon 11:36, 26 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gall Anonim
MODELARZ
Dołączył: 26 Mar 2007
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 15:58, 27 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Życzę powodzenia i do zobaczenia na MP
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 0:49, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Witam
Dziękuję za życzenia, mam nadzieją że moi podopieczni w Glwicach trochę powalczą.
wracając do tematu:
laminowanie form.
na pierwszym planie Tomek laminuje formę przodu kadłuba do F3J, w głębi Łukasz formę kadłuba do F1H
częściowo wylaminowana forma
gotowa forma negatywowa
Jak już wcześniej wspominałem, w centropłat skrzydeł zostanie wklejona przekładka, zamykająca węglowy keson.
przygotowanie deseczek, słoje biegną prostopadle do płaszczyzny skrzydeł.
pas przekładki
kolejne etapy wklejania przekładki , trzeba to zrobić bardzo starannie żeby nie popsuć geometri profilu. (moim chłopakom udało się trochę napsuć zanim coś z tego wyszło)
Kilka słów o urządzeniach do laminowania próżniowego:
W brew pozorom to nie są jakieś wyrafinowane ustrojstwa, można je wykonać tanio i prosto.
Potrzebna jest pompa próżniowa (czyli agregat od starej lodówki), zbiornik próżni, wyłącznik podciśmieniowy, i "termobox"
agregat próżniowy zmajstrowany przez moich podopiecznych w modelarni, agregat wycyganili w serwisie AGD za 20 zł, zbiornik w sewisie samochodów ciężarowych (od pneumatyki układu hamulcowego ciężarówki, dostali gratis)
wyłączik podciśnieniowy wykonany z mieszka sprężystego z uszgodzonej głowicy termostatycznej i mikrowyłącznika
mój prywatny zestaw próżniowy, agregat, zbiornik próżni- stary szybkowar, wyłącznik podciśnieniowy z zakrętek słoików i mikrowyłącznia. Zakrętki są zlutowane, pomiędzy nimi jest sprężyna.
"Termobox" czyli mówiąc po ludzku skrzynka wykonana z materiału termoizolacyjnego z grzałką i termostatem.
widok "termoboxu"
wnętrze
grzałka z termostatem i wentylator do cyrkulacji powietrza.
ze względów bezpieczeństwa grzałkę dobrze jest zasilać przez trafo 24V, musi być solidne min. 150W.
Jako grałek można też użyć żarówek halogenowych o odpowiedniej mocy.
jak widać "wszysko jest trudne zanim stanie się proste"
Edit:
laminatowy przód kadłuba
kadłub z wklejoną belką - stożek szklano węglowy
łoże statecznika poziomego, wylaminowane z rowwingu węglowego w formie silikonowej
po wyjęciu z formy
po oszlifowaniu przyklejone do belki kadłuba
wylaminowany centropłat
przymiarka
mechanizm zmiany konta zaklinowania statecznika poziomego.
Edit 2:
prac ciąg dalszy:
kompletne skrzydła
szlifowanie "wzniosu"
prawie gotowy model, pozostało zrobienie haka, przeróbka wyłącznika, montaż cięgieł itp.
c.d.n.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Wto 22:36, 14 Kwi 2009, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gall Anonim
MODELARZ
Dołączył: 26 Mar 2007
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 10:27, 04 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Można poprosić o taką instrukcję krok po kroku jak wykonać tą formę do robienia laminatowych kadłubów?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ramona
MODELARZ
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Galaktyka Kurvix Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 18:27, 04 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
czy byla by możliwość zrobienia formy na zamowienie????? oczywiscie odplatnej.....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Andy
MODELARZ
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 12:48, 06 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Gall Anonim napisał: | Można poprosić o taką instrukcję krok po kroku jak wykonać tą formę do robienia laminatowych kadłubów? |
Specjalnie dla Ciebie szukałem w sieci, znalazłem po niemiecku, ale z obrazkami, alternatywna metoda bez rozbierania kopyta na dwie części.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Artykuł niestety nie jest skończony powinien mieć 6 części są tylko te następne mają pokazać jak wykonać z takiej formy laminatowy kadłub.
Może jeszcze jeden artykuł nie F1A a ME-109, ale forma do modeli to forma
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gall Anonim
MODELARZ
Dołączył: 26 Mar 2007
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 15:14, 06 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Bardzo dziękuję. Jednak żelkot jest trochę drogi, a samemu eksperymentować i to na jeden góra dwa kadłuby nie bardzo się opłaca. Dlatego mam pytanie czy można by było zrobić formę z czegoś innego np.: sylikonu?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ramona
MODELARZ
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Galaktyka Kurvix Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 21:41, 06 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Ramona napisał: | czy byla by możliwość zrobienia formy na zamowienie????? oczywiscie odplatnej..... |
ponawiam pytanie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tomasz
MODELARZ
Dołączył: 08 Paź 2007
Posty: 463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 22:09, 06 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Myślę że jest możliwość zrobienia formy na zamówienie ale nie wiem czy jest to opłacalne bo każda szanująca się osoba poda taką cenę że raczej nikt by tyle za to nie zapłacił. Jest to tak pracochłonne zajęcie trzeba poświecić tyle pracy że wykonanie prostej formy zajmuje naprawdę bardzo dużo czasu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|