|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
_piotrek_
MODELARZ
Dołączył: 01 Lis 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 23:31, 30 Sty 2007 Temat postu: Silnik z CDROM'u |
|
|
Witam.Dziś przewinąłem pierwszy silnik z CD.Producent CDRom'u nie znany ,średnica statora 20mm ,zewnętrzna rotora 24 mm ,wewnętrznej rotora nie zmierzyłem ale magnesy (SmCo) 5x5x1 wlazły na styk.Silnik posiada 9 zębów.Magnesów wkleiłem 12.Dysponowałem drutem 0,5 mm i taki użyłem.Pomieściłem 10 zwoji na ząb ,połączenie w gwiazdę.Pakiet (z 4 ogniw NiMH) ,regulator 12A (tower pro) ,mocowanie na panewce...
Niewiele udało mi się sprawdzić (ciągu nie mam czym zmierzyć) ale silnik ruszył prawidłowo ,ale kiedy drążek zbliża się do połowy silnik staje...Pakiet nie był w pełni naładowany ,miał 4,6 V i już się ładuje ,może to jest przyczyną.A i najważniejsze -obecnie dysponuje tylko śmigłem od silniczka na Co2 ,może jutro kupię kilka śmigiełek GWS (i tak przy okazji jakie rozmiary wziąć ,aby mieć wybór do testów?).Silnik bez śmigła chodzi w pełnym zakresie drążka ,chyba że się gwałtownie zmieni obroty to czasem staje.Silnik się nie grzeje.Mile widziane wszelkie spostrzeżenia i uwagi.Może stworzymy wątek o naszych przeróbkach?(wiem że jest takowy na innym forum ale ja nie lubię skakać ,trzeba stworzyć forum które da ludziom wystarczającom wiedzę aby tu pozostali ).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez _piotrek_ dnia Śro 0:27, 31 Sty 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 23:54, 30 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Śmigło od CO2 jest stanowczo za duże do tego silniczka. spróbuj zastosować śmigło 150/75 (6"/3") lub 150/100 (6"/4")
Osobiście silniczki o tych rozmiarach nawijam drutem 0,35-0,4mm po 11 - 15 zwojów na ząb. Takie silniczki nadają się do małych motoszybowców (1000- 1400 mm rozpiętości ) i masie do 400 gram. lub depronowych trenerków (np w stylu Piperka) o masie ok 250 - 300 gram. (z powodzeniem mogą zastąpić 280 tkę)
Zwróć jeszcze uwagę na sczeliny pomiędzy magnesami , muszą być takie same.
silniczek tej wielkości miałem między innymi w tym modelu, postaram się wrzucić zdjęcia samego silniczka (jak się do nich dogrzebę w czeluściach twardego dysku)
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Śro 23:38, 31 Sty 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slawko_k
MODELARZ
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 10:25, 31 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Hej.
Magnesiki 5x5 niezbyt sie tu nadaja gdyz daja za duzy wsp. pokrycia (chyba kolo 90%). do tej wielkosci pasuja 5x4 i na nich wsp. pokrycia jest optymalny.
Do pierwszego swojego modelu pozyczylem od kolegi taki silniczek i tez przy wiekszym gazie silnik zazgrzytal i stawal. Zmienilem na 5x4 i silniczek pracuje do dzisiaj ze smiglami 8x4. ciag na 2s ok 280g
Pozdrawiam Slawek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
_piotrek_
MODELARZ
Dołączył: 01 Lis 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 19:02, 31 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Hmm...Słyszałem o współczynniku pokrycia ,lecz myślałem że im więcej tym lepiej .Czy jest jakaś tabela do wyznaczania wielkości tych magnesów ?Czy ważna jest tu odległość między nimi(u mnie wychodzi coś około 0,55 mm)?
Cytat: | przy wiekszym gazie silnik zazgrzytal i stawal |
Nie wiem czy to ten sam objaw ,bo u mnie silnik zatrzymuje się bezgłośnie ,tak jakby regler odciął napięcie.Jutro będę miał (najprawdopodobniej jutro) zestaw śmigiełek do prób.Z magnesami też chętnie poeksperymentowałbym lecz te muszę zamawiać przez net i to troszkę trwa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TEQ
MODELARZ
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 546
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 19:18, 31 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Witaj Piotrze !!
Widze że jesteś z Krakowa. Skoro tak to zapraszam do odwiedzenia giełdy RTV na ulicy balickiej (myślę że wiesz gdzie jest popularna giełda)
Możesz tam dostać silniki ,magnesy neodymowe itp. NIE MUSISZ ZAMAWIAC PRZEZ NETA !
Może wiesz gdzie jest ulica Wrocławska i szpital wojskowy. Na przeciwko niego jest sklep elektroniczny gdzie można dostać niemal wszystko ! Drut nawojowy ,magnesiki baaaardzo rozmaitych rozmiarów ,konektory ,diody ,kondensatory itp...
Sam się tam w takie rzeczy zaopatruję więc wiem co jest.
Myślę że rozumiesz o co mi chodzi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
_piotrek_
MODELARZ
Dołączył: 01 Lis 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 19:41, 31 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Witam.Dzięki za namiary na magnesy i drut (w ten ostatni zaopatrzyłem się odwijając niepotrzebne trafko).Byłem kiedyś w tym sklepie ,ale szukałem czegoś innego.Na giełdzie w tą niedzielę nie znalazłem magnesów (może przez pogodę).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TEQ
MODELARZ
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 546
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 19:53, 31 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Ja na giełdzie bywam co tydzień (kolega pracuje i za darmo wchodzę)
Jak koleś ze stoiskiem jest ,to dobrze no ale niestety często go nie ma znajdziesz go wychodząc głównym wejściem z hali i idąc w lewo. Zazwyczaj stoi na rogu któregoś rzędu (nie pamiętam którego chyba 3-ciego )
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slawko_k
MODELARZ
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 20:46, 31 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
jasne ze jest tabela a wlasciwe akrusz.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 23:35, 31 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Jeśli idzie o pokrycie rotora magnesami to trochę bym polemizował, aktualnie mam dwa silniczki o średnicy statora 20 mm "współczynnik pokrycia " w tych przypadkach jest powyżej 90% (magnesy 5x5x1 N50) i nie miałem z nimi najmniejszych kłopotów pracują na 2 li-pol ze śmigłem 7"x 4" lub 3 li-pol i śmigło 6" x 3". Nawinięte drutem 0,4 mm po 14 zwojów na ząb.
mam też silniczek o średnicy statora 18 mm gdzie wsp. pokrycia wynosi 100% i ten silnik też pracuje bez najmniejszych problemów.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slawko_k
MODELARZ
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 10:41, 01 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Jeśli idzie o pokrycie rotora magnesami to trochę bym polemizował |
Moze. Nie uwazam sie za esperta w tej dziedzinie. Pisze co wyczytalem i podalem link do gotowego arkusza ktory ktos na podstawie jakis tam doswiadczen lub obliczen zrobil.
Mysle ze jakby pokrycie 100% mialo korzystny wplyw na prace silnika to mysle ze fabryczne silniki tak by wlasnie byly zrobione a nie sa.
Pozdrawiam Slawek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mariolotnik
MODELARZ
Dołączył: 24 Sty 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 10:48, 01 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Pokrycie 100% jest tak samo dobre jak 80% tyle ze silnik wychodzi ciezszy ;-)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 11:37, 01 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Najprawdopodobniej współczynnik pokrycia rotora magnesami ma w pewnym stopniu wpływ na sprawność silnika. Osobiście nie dokonywałem wnikliwych pomiarów moich silników, jedynie co sprawdzam to czy zespól napędowy (silnik + śmigło ) nie przekracza dopuszczalnego prądu regulatora i czy pracuje poprawnie (nie przegrzewa się, pracuje stabilnie itp) przy danym pakiecie zasilającym (napięciu).
W praktyce, jak już wcześniej wspomniałem nie zauważyłem istotnych różnic.
A tak prawdę mówiąc to czy sprawność silnika będzie wynosić 75% czy 85% w naszych warunkach (latanie rekreacyjne) ma niewielkie znaczenie.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
_piotrek_
MODELARZ
Dołączył: 01 Lis 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 17:58, 01 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Heh ,odwiedziłem sklep polecany przez Teq ,jednak nie znalazłem magnesów 5x4 .Jeżeli nie współczynnik pokrycia to gdzie szukać przyczyny wyłączania się silnika przy połowie gazu?Sprawdzałem ze śmigłami GWS ,przerywa pracę około połowy drążka.Bez śmigła chodzi na pełnym zakresie...
Arkusz Sławku fajny tylko jak czytać; ilosc magnesow na biegun (kaskada),Ilosc biegunow .Ilość biegunów to ilość zębów?A ilość magnesó na biegun(w moim przypadku) 1?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 18:54, 01 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Witam
Spróbuj nawinąć silnik większą ilością zwojów na ząb (15-16) oczywiście cieńszym drutem (0,35-0,4) i zastosuj na początek śmigło 6"x4" następnie możesz dawać większe śmigła aż do momentu w którym silnik zacznie się nadmiernie przegrzewać lub przy zwiększaniu obrotów zacznie się zatrzymywać to oznaka że więcej z niego już nie wyciśniesz. Z nawinięciem 10ciu zwojów to będzie raczej silnik szybkoobrotowy i pownien dobrze pracować z małym śmigłem (możesz przetestować z smigłem 5"x3,5" )
Generalnie im więcej zwojów na ząb tym silnik będzie miał mniejsze obroty a większy moment obrotowy (można zastosować większe śmigło) i na odwrót (oczywiście w rozsądnych granicach)
Sprawdż też ustawienia "kąta wyprzedzenia" w regulatorze (jeśli twój reg. ma taką możliwość) może tu tkwi przyczyna.
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
_piotrek_
MODELARZ
Dołączył: 01 Lis 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 23:31, 02 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Dziś przewinąłem silniczek.Drut 0,35 -15 zwojów na ząb.Dalej te same objawy.Chodzi ładnie ,ale ze śmigłem zatrzymuje się.Założyłem śmigło 5x3 ,i z nim chodzi w pełnym zakresie.A śmigło 6x5 już nie.Może to jednak te magnesy...Jak znajdę taki rozmiar to pewnie sprawdze ,a na razie zastawiam go z takim śmigiełkiem (5x3).Może 4,8V to za mało?Regulator ma zakres napięcia od 4,8V...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|