Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Podstawy elektrotechniki (co każdy modelarz wiedzieć MUSI )
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> DZIAŁ TECHNICZNY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 11:00, 03 Wrz 2007    Temat postu:

Witam
Wszystko się zgadza, z tym że wskaźnik wcale nie musi mieć wskazówki, może to być np żarówka (podłączona świeci albo nie) co pozwala określić czy jest napięcie czy nie.
Powyżej klasy 2,5 nie określa się klas mierników, czyli dalej mamy wskaźniki.
(kiedyś podobno były mierniki klasy 5 ale nigdy takowych nie spotkałem)

Odnośnie pomiarów, dla zainteresowanych ciekawy i pomocny link.
Co i czym mierzyć :
[link widoczny dla zalogowanych]

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 1:32, 04 Wrz 2007    Temat postu:

MARIUSZ napisał:

Powyżej klasy 2,5 nie określa się klas mierników, czyli dalej mamy wskaźniki.
to są jakieś zabobony Jezyk

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pawel_F
INSTRUKTOR



Dołączył: 05 Wrz 2006
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 22:47, 06 Wrz 2007    Temat postu:

To nie są zabobony ,to są podstawy elektrotechniki i metrologii. Wesoly
Pozdrawiam Paweł


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
djpierug
MODELARZ



Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Chełm
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 19:54, 01 Lis 2007    Temat postu:

Mam pytanko. Przypuśćmy, że akumulator ma pojemność 2Ah. Czy skrót np.3s2p oznacza, że są dwa pakiety połączone w jeden, z czego każdy ma 3 cele? Czyli napięcie 11,1V i pojemność 4Ah? Dołączam jeszcze rys. techniczny aby sie nie pogubić Wesoly :

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ErAsSo
MODELARZ



Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 371
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:48, 01 Lis 2007    Temat postu:

moze jest, ale raczej wątpie, to są chyba zwykle pakiety po 3s. i z pewnością nie bedzie 11,1 V i 4Ah, tylko 22,2V i 2Ah...co za moc pakietu:D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TEQ
MODELARZ



Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 546
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 22:01, 01 Lis 2007    Temat postu:

ErAsSo po raz kolejny piszesz głupoty JAK NIE WIESZ TO NIE PISZ !! Wprowadzasz tylko ludzi w błąd. Na tym rysunku jest pakiet 11.1v ,4 Ah. Oznaczenie 3s1p oznacza 3 cele ,a 3s2p to już 6 cel. Większośc silników na 6s1p zdechła by od razu. Natomiast pakiet oznaczony jako 3s2p 2000mAh ma 2000mAh ,przy czym każda cela ma 1000mAh.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 23:29, 01 Lis 2007    Temat postu:

Witam
oznaczenie 3s2p oznacza 3 cele połączone szeregowo i oba pakiety połączone równolegle.
Natomiast inna sprawa że powinno się unikać równoległego połączenia pakietów lub ogniw, prowadzi to do nierównomiernego rozładowania ogniw (nigdy żadne ogniwa nie mają idealnie równej oporności wewnętrznej, a to warunek konieczny przy takim połączeniu )
Skutek będzie taki że tak połączony pakiet będzie miał mniejszą żywotność a wskrajnym przypadku może dojść do uszkodzenia pakietu co przy LI-Polach może być niebezpieczne.

Z tego powodu silniki modelarskie większej mocy są przystosowane do zasilania wyższym napięciem wyższe napięcie mniejszy prąd (prawo ohma się kłania)

o oporności wewnętrznej aku już było ale przypomnę:
[link widoczny dla zalogowanych]

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TEQ
MODELARZ



Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 546
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 23:45, 01 Lis 2007    Temat postu:

Dodam również że oznaczenia typu : 3s1p ,4s1p ,2s2p ,2s1p itp. można potraktować jako zwykły wzór. "s" to napięcie celi (3.7v) a "p" jako pojemność pojedynczej celi. Czyli jeśli mamy pakiet 4s1p 2500 mAh to mamy 4x3.7 i 1x2500 czyli 14.8v i 2500 mAh. Chyba proste Wink Confused
A jeśli chodzi o robienie pakietów 3s2p to zrobienie tego w jeden pakiet jest zwyczajnie nie opłacalne ,gdyż większość balancerów nie ma możliwości balansu aż 6 ogniw na raz. Ale przez zastosowanie odpowiednich wtyczek (wiem że to dodatkowa waga i opór) można 2 (naładowane) pakiety na czas lotu połączyć taką złączką ,a ładować jako 2 pakiety oddzielnie ,każdy z balancerem. Może to być przydatne jeśli potrzebujemy wielkiego pakietu (np. 5000 mAh) a nas na taki nie stać ,a poza tym jeśli mamy 2 pakiety to będzie nam je łatwiej "upchnąć" w kadłubie w którym jest mało miejsca ,lub w miejscu w którym powinien być pakiet aby model był odpowiednio wyważony już coś ważnego jest (np. kamera ,serwa ,koło itp.)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
djpierug
MODELARZ



Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Chełm
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 8:39, 02 Lis 2007    Temat postu:

Dziękuję. ErAsSo, przy łączeniu równoległym pakietów zwiększa się pojemność, a przy łączeniu szeregowym napięcie. Jeszcze takie pytanko z ciekawości: Czy widział ktoś pakiety o pojemności większej niż 5000mAh?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
x
MODELARZ



Dołączył: 22 Paź 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:51, 10 Sty 2008    Temat postu:

ja jeszcze chciałbym wrócić do tematu świecących diod led, czy przypadkiem diody nie są dostosowane do napięć przy których pracują??? np dioda led 12V lub 6V itd...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pat122
MODELARZ



Dołączył: 28 Sty 2008
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 9:47, 11 Lut 2008    Temat postu:

a mógłby mi ktoś przedstawić schemat takiego układu - chcę z 7,2v-owego pakietu od samochodu elektrycznego zrobić urządzenie które będzie mi robiło z tego 2v do świecy do silnika żarowego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 11:12, 11 Lut 2008    Temat postu:

Witam
Cytat:
czy przypadkiem diody nie są dostosowane do napięć przy których pracują??? np dioda led 12V lub 6V itd...

Nie

Cytat:
chcę z 7,2v-owego pakietu od samochodu elektrycznego zrobić urządzenie które będzie mi robiło z tego 2v do świecy do silnika żarowego.

---------> http://www.saumodelarnia.fora.pl/dzial-techniczny,20/jak-zrobic-grzalke-do-swiec,948.html

"Kto czyta nie błądzi"

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nagash
MODELARZ



Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 21:55, 18 Gru 2008    Temat postu:

Witam, temat trochę stary ale jary jak to mówią. Może uda się go odswieżyć bo dowiedziałem się tu wielu ciekawych rzeczy. I myślę że te pytania pasują do tego tematu w 100%

Mam kilka pytań w sprawie budowy ładowarki do pakietów nimh. Kolekcjonuję już części do budowy ładowarki i tak się zastanawiam czy trudno będzie zrobić czasowy wyłącznik po upływie 14h? albo po uzyskaniu odpowiedniego napięcia? Czy da rade z jednego zasilacza 12v zrobić ładowarkę do dwóch pakietów 7,2v? Wydaje mi się że z prawa kirhoffa jakoś tak nie bardzo ale chcę się upewnić


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez nagash dnia Czw 21:58, 18 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kaziuk
MODELARZ



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa - Wola.
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 13:18, 19 Gru 2008    Temat postu:

Odnośnie łączenia pakietów - dałoby radę, jeśli byś łączył je równolegle, ale to odradzam, to nieprawidłowo, bo jeśli będą bardzo różnie rozładowane, to wyjdą niebezpieczne cyrki. A dla łączenia szeregowego, bez przetwornicy napięcia ani rusz.
Odnośnie kończenia ładowania - temat rzeka. Ideałem jest ładowanie ustawionym na bezpieczny dla aku prądem do czasu, kiedy napięcie osiągnie maksymalną dla niego wartość, a od tej chwili utrzymywanie tego napięcia zmniejszaniem prądu do minimum (powiedzmy do 10mA). Z tym, że robienie czegoś takiego bez procka i dobrego układu scalonego, to kaplica, mija się obecnie z celem, nawet przy wielkim pasjonactwie.
Nie widzę sensu w oszczędzaniu na porządnej ładowarce kosztem niszczonych akumulatorów...
Mogę rozpisać się dalej, ale najpierw powiedz czy wiesz, jak poprawnie powinno się ładować które akumulatory. Bo inaczej, to będzie niepotrzebny nikomu bełkot i kaszana... Twisted Evil


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nagash
MODELARZ



Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 16:13, 19 Gru 2008    Temat postu:

Cytat:
Akumulatory do nadajnika i odbiornika najlepiej ładować prądem 0,1 C przez 14 godzin. (0,1 pojemności znamionowej aku, tzn. dla akumulatora o pojemności 600 mA/h będzie to prąd 60 mA)
Tu uwaga tak można ładować tylko akumulatory Ni-Cd i Ni-mh. (niklowo kadmowe i niklowo wodorkowe, w żadnym wypadku Li-pol )
Prądem 0,1 C możemy ładować takie aku bez obawy o przeładowanie i efekt pamięciowy, nie trzeba ich też wcześniej rozładowywać.


Zamierzam zrobić ładowarkę na wzór jaki podał Mariusz. Aku w takiej ładowarce powinny być ładowane 14h ale nie zawsze jest się w domu po upływie tego czasu i można uszkodzić pakiecik. Jak nie da rady wykorzystać wyłącznika czasowego to może uda się zrobić jakiś mechaniczny?(np. stary budzik albo coś podobnego)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> DZIAŁ TECHNICZNY Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin