|
WIRTUALNA MODELARNIA modelarstwo lotnicze
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomgart
MODELARZ
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 2:14, 13 Sty 2008 Temat postu: Wicherek 100 ewentualnie 75 |
|
|
Witam
Ostatnio chodzi mi po głowie zbudowanie Wicherka ale w wersji 100 lub 75 - rozpietość 4,4 m lub odpowiednio 3,3m.
Czy może ktoś z forumowiczów zbudował takiego lub spotkał się z taką konstrukcją?
Prosiłbym o wszelkie sugestie i pomysły, dot. napędu, serw (podejrzewam że standardowe będą za słabe, można dublować np 2?) itp. a także samej konstrukcji.
Przymierzałbym się do sklejki 5mm albo płyty konstrukcyjnej (z Castoramy np.) co o tym sądzicie?
O silniku myślałem od jakiejś kosy spalinowej lub coś podobnego, około 2 - 3 KM.
Za każdą odpowiedź będę wdzięczny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
braszcz
MODELARZ
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 17:11, 13 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem super momysł, ja bym zrobił 4,4m bo ten 3,3 nawet nie będzie miał 3,5... i będą wszyscy dogadywali jak w moimm przypadku było: hi hi nawet nie ma 2,5 a model miał 2,49:-). Oczywiście sie troche śmieje...
Moc silników o których mówisz są zbyt małe moim zdaniem do takiego Wicherka. Co do serw to można wsadzać nawet trzy lub więcej na lotkę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomgart
MODELARZ
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 22:50, 13 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Dzięki braszcz za utwierdzenie mnie w przekonaniu do tego 4,4 m Jak zaszaleć to na całego Mam jeszce pytanie do Ciebie, jaki orientacyjnie napęd (moc) byś do niego włożył? Na razie jestem w studium conceptum - tzn. licze przyblizoną masę, osiagi, itp.
Ze względów finansowych jakieś specjalizowane motorki w moim przypadku raczej odpadą, będę się starał coś zaadoptować.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 23:14, 13 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Z mocą silnika do wicherka to bym nie przesadzał to model z założenia słabosilnikowy o właściwościach raczej motoszybowca, z zbyt dużym silnikiem straci na "wicherkowatości"
Jako ciekawostkę podam że szybowiec Jantar standart o rozpiętości 15 m do lotu poziomego potrzebuje ok 6,5 KM
Siły na sterach w takim modelu też nie występują zbyt duże Mocne (szybkie) serwa mają uzasadnienie w modelach do ekstremalnej akrobacji.
sądzę że wystarczyły by dobrej jakości standartowe serwa po jednym na organ sterowy, tzn. na każdą lotkę i połówkę steru wysokości po jednym i jedno na ster kierunku.
Odradzam natomiast łączenie na sztywno kilku serw, to niedopuszczalne!
Zaraz ktoś odpisze że przecież inni tak stosują, owszem, i potem piszą ile to serwa potrafią pobierać prądu w spoczynku i jakie słabe mają zębatki itd. Co ciekawe im bardziej precyzyjne serwo tym gorzej znosi takie połączenie.
Jedyny jaki znam układ połączenia serw w tandem to taki napęd linkowy:
Wtym układzie każde serwo pracuje samo na siebie, i w przypadku uszkodzenia jednego z serw ster poprostu będzie pracował z połową wychyleń.
EDIT:
A może tak Wicherek 250
Można wsadzić silnik od trabanta, nikt czegoś takiego na pewno nie zrobił i zaoszczędzi się na aparaturze...
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 23:42, 13 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomgart
MODELARZ
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 23:58, 13 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Własnie od takiego rozmiaru XXL z silnikiem od trampka lub jakiegoś Rotaxa rozpocząłem moje rozmyślania . Ale po głebszej anlizie kosztów/umiejętności zrewidowałem swoje poglądy do rozmiaru "100" Ale kto wie może kiedyś....
Dzięki za porady w sprawie serw, ciekawie wygląda to sterowanie z linkami, prawdopodobnie je zastosuje do kierunku i wysokości. Co do napędu to tez mi się wydaje że nie może być przesadny, akrobacji nim kręcić nie będę .
Aktualnie rozmyślam koncepcyjnie nad konstrukcją oraz podziałem plata i jego zamocowaniem do kadłuba.
Czekam na dalsze sugestie od wszystkich.
Przyjrzałem się teraz dokładnie temu układowi z linkami i chyba gdzieś jest błąd z podłączeniem linek od sterów ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez tomgart dnia Pon 0:30, 14 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 1:07, 14 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
nie ma błędu
od góry:
serwa wychylają ster w prawo
serwa wychylają ster w lewo
pracuje tylko jedno serwo
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomgart
MODELARZ
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 1:14, 14 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
OK juz rozumiem Nie przewidziałem że orczyki pływają. Twoje rysunki jak zwykle na 6+
A co sądzisz o zastosowaniu do jako dźwigaru w skrzydle rury aluminiowej? Wiem że to profanacja konstrukcji wicherkowej ale przy takiej rozpiętosci skrzydło chyba będzie potrzebowło dość dużą wytrzymałość.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
braszcz
MODELARZ
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 20:33, 14 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Z pewnością z mocą nie mam co przesadzać jednak należy pamiętać, że model i przestrzeń w jakiej lata jest zupełnie inna od przestrzeni w jakiej lata Jantar. Czyli musimy się wznosić szybciej, nie mamy reduktora (spada nam doskonałość śmigła) i wiele parametrów ciężkich do porównania. Jeśli silnik będzie bardzo dociążony śmigłem to osiągnięcie max mocy (w trudnej sytuacji) i w czasie jaki ma do dyspozycji modelarz sterujący będzie raczej niemożliwe. Moim zdaniem lot modelem innym niż szybowiec to ciąg ekstremalnych warunków pilotażowych. Latam modelem po hali i wiem, że brak mocy w modelu to 300% więcej kraks.
Czyli warto ponowić pytanie jaka moc ma być przy zastosowaniu silnika bez reduktora? Powiem, że w moim modelu jest 20HP przy 3,5m rozpiętości i wadze około 25kg. Wiem, że jest to bardzo wiele, ale latałem modelem 11kg przy 8,5HPi było to na styk. Ale jeśli nie potrzebujesz lecieć do pionu a tylko się wznosić to przy takim modelu jest potrzebne około 12 HP. Pan Jerzyk w swoim RWD dał silnik 3W 80cm3 około 9HP i dopiero mógł wtedy prowadzić bezpieczny lot a ma około 4m rozpiętości.....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
braszcz
MODELARZ
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 20:43, 14 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
A co do serw to warto się zastanowić, bo nie tylko jest problem czy jedno serwo da radę uciągnąć ale czy na takiej długości da sie zapewnić bezpieczną sztywność i wytrzymałość elementów np. lotki. Nasz kolega Krzysiu może również zaświadczyć że jest problem z wytrzymałością dźwigni ( łamały się ), oczywiście dopracował to (sam dorobił ) ale siły są już wielkie a model miał 2m a serwo zaledwie około 10kg. Więc trzeba się zastanowić …
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomgart
MODELARZ
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 21:35, 14 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Wicherek to raczej krowa. Z definicji będzie latał powoli, tak że może jakiś słabszy motorek go pociągnie, Akrobacji chyba nim kręcił nie będę
Dzięki za uwagi odnośnie serw. Takich własnie porad potrzebuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MARIUSZ
Administrator
Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 0:30, 15 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Braszcz napisał: | A co do serw to warto się zastanowić, bo nie tylko jest problem czy jedno serwo da radę uciągnąć ale czy na takiej długości da sie zapewnić bezpieczną sztywność i wytrzymałość elementów np. lotki. Nasz kolega Krzysiu może również zaświadczyć że jest problem z wytrzymałością dźwigni ( łamały się ), oczywiście dopracował to (sam dorobił ) ale siły są już wielkie a model miał 2m a serwo zaledwie około 10kg. Więc trzeba się zastanowić …
|
i tu dotknąłeś sedna sprawy.
Zazwyczaj to nie chodzi o moc serwa, ale o sztywność , wytrzymałość i dokładność elemętów układu sterowania
pozdrawiam Mariusz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
andre
MODELARZ
Dołączył: 07 Wrz 2007
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: Wto 11:05, 15 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Własnie od takiego rozmiaru XXL z silnikiem od trampka lub jakiegoś Rotaxa rozpocząłem moje rozmyślania . Ale po głebszej anlizie kosztów/umiejętności zrewidowałem swoje poglądy do rozmiaru "100" Ale kto wie może kiedyś....
|
Czyszbyś proponował na bazie wicherka ULMa zmajstrować
Propozycja bardzo ciekawa Jak sie zdecydujesz i zbudujesz "kiedyś" to możesz liczyć na oblatywacza w mojej osobie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomgart
MODELARZ
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 15:07, 15 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Andre jak zbuduję tę "100" i poleci, to nic mi chyba nie pozostanie jak urzeczywistnić marzenia o budowie własnego latacza Więc jeśli nie będziesz się bał i zaufasz konstrukcji
Nie wiem czy nie przkłamuję faktów ale chyba w USA coś pdoobnego do PIPERa był sprzedawane w latach powojennych do samodzielnego montażu paczkach.
Teraz o kratownicy kadłuba, podłużnice myślę zrobić z listew 1cm i pionowe poprzeczki. Chyba ze uda mi się kupić takie podfrezowane kątowniki (listwy narożne).
Przód kadłuba będzie ze sklejki 5mm a przednia wręga silnikowa z płyty konstrukcyjnej 8mm.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
andre
MODELARZ
Dołączył: 07 Wrz 2007
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: Śro 11:04, 16 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Możesz pokusić sie o konstrukcje z rurek aluminiowych krytą dakronem To jeszcze bardziej zbliży twoje latadełko do rasowego ULMa.
Przy modelu o takich wymiarach można już upodobnić go do prawdziwego samolotu w najdrobniejszych szczegółach
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez andre dnia Śro 11:05, 16 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomgart
MODELARZ
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 13:46, 16 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Szkoda że nie mam TIGa bo może bym mu kratownicę pospawał z rurek aluminiowych a i boki mogłyby być z blachy. Na razie do tej pory myślałem dać rurę aluminiową jak główny dźwigar w skrzydle a pokrycie płótnem ale pomyśle nad tym dakronem.
Widze adre żę ULMy chyba lubisz,w związku z tym mam pytanie czy nie masz może jakiś planów/zdjęć takiego klasycznego, made in CCCP, ULMa o nazwie Fortuna?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|