Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Projekt specyficznego modelu RC.
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> DUŻE TEŻ JEST FAJNE
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz_K
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Czw 15:34, 01 Lis 2007    Temat postu: Projekt specyficznego modelu RC.

Witam wszystkich bardzo serdeczne!

Jestem studentem V roku Mechaniki i Budowy Maszyn, studiuję na Politechnice Białostockiej.

Trafiłem na te forum szukając pomocy naukowej do mojej pracy magisterskiej.

Tematem mojej pracy magisterskiej jest zaprojektowanie (!) modelu samolotu, który ma wziąć udział w konkursie (USA), w tym roku raczej nie wyrobię się na konkurs, jednak moja praca otworzy drogę dla kolejnych prac, które być może wezmą w nim udział! Poniżej przedstawię wytyczne konkursu:

1. Wymagania dotyczące budowy samolotu
1. Tylko samoloty - w zawodach mogą brać udział tylko samoloty (śmigłowce nie będą brane pod uwagę), „nie lżejsze niż powietrze”
2. Łączna suma wymiaru szerokości, długości oraz wysokości złożonego, gotowego dos tartu samolotu nie może przekraczać 175cali (4445mm)
3. Masa konstrukcji - dopuszczalna masa całkowita (wraz z paliwem i ładunkiem) nie może przekroczyć 55 funtów (24,947kg).
4. Przestrzeń ładunkowa - wymogiem jest posiadanie przestrzeni ładunkowej w postaci prostopadłościanu o wymiarach 5x5x10 cali (127x127x254mm).
2. Wymagania dotyczące wyposażenia samolotu
1. Silnik - dopuszcza się tylko jeden model silnika O.S. 61FX z tłumikiem E-4010, nie można stosować dodatkowych łączników (firmowych O.S.), nie zezwala się na używanie pompy paliwa, możliwe jest zamontowanie zaworu iglicy sterowanej przez serwomechanizm, jak również dodatkowego kanału wylotowego spalin (firmowych O.S.)
2. Przełożenia - dopuszcza się wszelki metody na przeniesienie napędu od silnika do śmigła pod warunkiem stosunku przełożeń 1:1
3. Paliwo - dopuszcza się stosowanie paliwa o zawartości 10% nitrometanu
4. Zbiorniki paliwa - wymogiem jest możliwość zweryfikowania zawartości zbiornika paliwa w czasie inspekcji
5. Żyroskopy - nie zezwala się na używanie jakichkolwiek urządzeń żyroskopowych
6. Przestrzeń ładunkowa - umiejscowienie przestrzeni jest dowolne, wymaga się jednak aby obciążenie w postaci ciężarków było unieruchomione podczas lotu
3. Wymagania ogólne
1. Sterowanie radiem - wymagane jest radio posiadające atest FCC
2. Zestaw baterii na samolocie - pojemność baterii umieszczonych w modelu nie może przekraczać 500 mAh, mogą być ładowane na ziemi
3. Śmigła - nie dopuszcza się modeli z metalowymi śmigłami


Za młodych lat uczęszczałem do modelarni, więc jakąś wiedzę odnośnie modeli samolotów mam, jednak moje doświadczenie jest niewielkie, (samemu ciężko mi będzie dobrać chociażby najbardziej odpowiedni profil) zwracam się więc do użytkowników forum z propozycją:

Wy posiadacie doświadczenie, niezbędną wiedzę, ja mam dostęp do rożnych materiałów (włókna węglowe na dźwigary skrzydeł), obrabiarki CNC do wykonania negatywu formy w aluminium itp.

Czytając wypowiedzi niektórych użytkowników stwierdzam, że macie ogromną wiedzę i taki projekt może być naprawdę godnym wyzwaniem dla Was Wesoly

Od czego w ogóle zacząć w czasie projektowania samolotu? Dobór profilu płata nośnego?

Jeżeli będzie chęć współpracy z Waszej strony z radością odpowiem na wszelkie pytania!

Pozdrawiam serdecznie,
Łukasz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diakon
MODELARZ



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śrem

PostWysłany: Czw 22:24, 01 Lis 2007    Temat postu:

Nie wiem czy o to Ci chodzi, ale w "Modelarzu" 8/2007r. było o "Aero design" - dobrze trafiłem? W google może zobacz: "Revolution" i/lub "Retribution" - modele które tam startowały (przygotowane przez polski zespół).

Edycja:
Raz jeszcze zajrzałęm do tego Modelarza - i chyba o to chodzi Wesoly , takie odnoszę wrażenie. Jeśli to coś pomoże to podaję dane jednego z modeli (Retribution):

rozpiętośc: 2,7m
powierzchnia skrzydła: 0,64516m2
silnik OS max 61FX 10ccm
cięciwa przykadłubowa: 29cm
cięciwa końcówki: 188mm
profil skrzydła: Selig 1223
wznios skrzydła: 2 stopnie
skręcenie aerodynamiczne skrzydła: nie ma
usterzenie poziome: płąska płytka
profil statecznika pionowego: NACA 0009
śmigło: APC 13x6
przestrzeń ładunkowa: 4x4x16 in
masa pustego modelu: 2,9kg
obliczeniowa masa całkowita startowa: 15,2kg


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 0:36, 02 Lis 2007    Temat postu:

Witam
Łukasz_K napisał:
Od czego w ogóle zacząć w czasie projektowania samolotu? Dobór profilu płata nośnego?

Moim skromnym zdaniem pracę nad projektem powinno się zacząć od przeanalizowania innych konstrukcji, oraz ich sukcesów i niepowodzeń (takie małe szpiegostwo przemysłowe)
i wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski.

Przeglądając warunki konkursu to model powinien być możliwie lekki i zapewniający maxsymalny udźwig. Wymusza to konstrukcję minimalistyczną (w modelu ma być tylko i wyłącznie to co niezbęne)
Starannie opracowany aerodynamicznie, zastosowany profil powinien mieć duży współczymmik siły nośnej i mały współczynnik oporu w zakresie dużych wartości siły nośnej.

W miarę rozwijania się projektu postaramy się w miarę naszych możliwości zasugerować jakieś konkretne rozwiązania

Pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz_K
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Pią 20:19, 02 Lis 2007    Temat postu:

Tak jest, informacje o konkursie znalazłem na stronie:

aerodesign.meil.pw.edu.pl/ <- z przodu ha te te pe (ochrona antyspamowa)

Chłopaki z PW startują w tym konkursie od lat i zajmują czołowe miejsca.

W edycji 2008 zasady uległy zmianie, nie ma ograniczeń powierzchni płata nośnego, jedynie suma wymiarów gabarytowych, masa startowa z ładunkiem oraz jeden rodzaj silnika. Inne są też wymiary komory ładunkowej.

W miarę postępów nad pracą będę Was informować.

Jaki byście polecili mi profil o przepływie laminarnym czy turbulentnym?

Pozdrawiam,
Łukasz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 22:53, 02 Lis 2007    Temat postu:

Witam
Tak z ciekawości przewertowałem bazę harakterystyk posiadanych prze ze mnie profili pod kątem takiego modelu i jak narazie nic lepszego jak S1223 nie znalazłem ( tym bardziej godny polecenia że przetestoany w praktyce) .

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz_K
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Sob 21:42, 03 Lis 2007    Temat postu:

Witam.

Jak dostałem informacje techniczne od Diakona o modelu, który brał udział w konkursie też zainteresowałem się tym profilem, inny model biorący udział w konkursie też miał taki profil.

Zastanawiam się nad wykonaniem 2 czy nawet 3-płatowca (nie ma ograniczenia powierzchni nośnej, tylko gabarytowa).

Czy taki profil też będzie się nadawać? Wiadomo, że przy takiej konstrukcji wzrośnie opór, więc prędkość się zmniejszy i będzie mniejsza wartość Re.

Jak można wyliczyć opór modelu, jak to się przelicza na prędkość? (znając moc silnika?)

Na chwilę obecną nie mam literatury, więc moja wiedza jest bardzo chaotyczna i ciągle uzupełniana.

Jakie książki mi polecacie?

Pozdrawiam,
Łukasz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomgart
MODELARZ



Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 21:59, 03 Lis 2007    Temat postu:

Mam książkę "Mechanika lotu modeli latających" czy jakoś tak. Coś tam na pewno znajdziesz dla siebie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 12:11, 04 Lis 2007    Temat postu:

Łukasz_K napisał:


Jak można wyliczyć opór modelu, jak to się przelicza na prędkość? (znając moc silnika?)
W dzisiejszych czasach już pozostaje tylko CAD i odpowiednia symulacja komputerowa (aerodynamika + wytrzymałościówka)Wesoly Inne metody są dla fanatyków mających za dużo pieniędzy i czasu budując kolejne prototypy i testując je fizycznie .
Znaczy się dla modelarzy robiących sobie projekciki Jezyk


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz_K
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Nie 22:48, 04 Lis 2007    Temat postu:

Neverhood napisał:
W dzisiejszych czasach już pozostaje tylko CAD i odpowiednia symulacja komputerowa (aerodynamika + wytrzymałościówka)Wesoly Inne metody są dla fanatyków mających za dużo pieniędzy i czasu budując kolejne prototypy i testując je fizycznie .
Znaczy się dla modelarzy robiących sobie projekciki Jezyk


Tak też i zrobię, w pakiecie FlowWorks (dodatek do Solidowksa) Zrobię analizę przepływu dla wybranego profilu praz dla całego modelu (przy okazji zaliczę przedmiot modelowanie procesów cieplno-przepływowych Wesoly).

Znajomy z zaocznych ma MESami (Patran + solwer Nastran) na swoją magisterkę policzyć mi wytrzymałość skrzydeł, tylko najpierw mam mu dostarczyć model aby miał jakieś dane wejściowe.

Myślałem może że jest jakiś sposób na wyliczenie prędkości samolotu teoretycznie, za pomocą wzorków, aby wiedzieć jaka będzie prędkość modelu przy danych kształtach, gabarytach, silniku itp.

Jeżeli macie jeszcze jakieś sugestie i propozycję to z chęcią ich wysłucham, poinformuję też o postępach w pracy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 23:35, 04 Lis 2007    Temat postu:

Witam
Jeśli idzie 2płata to może coś takiego:

To bardzo wstępny projekt koncepcyjny modelu transportowego, oczywiście trzeba go powiększyć do Twoich zastosowań.
model miał być przewidziany jako transportowiec do filmowania z powietrza, ale ze względu na brak czasu raczej nie będzie dokończony w tej postaci.

Cytat:
W dzisiejszych czasach już pozostaje tylko CAD i odpowiednia symulacja komputerowa (aerodynamika + wytrzymałościówka)

jest to w dzisiejszych czasach niebywałe ułatwienie, ale niestety nic nie zastąpi praktyki, wiedzy i intuicji konstruktora Twisted Evil

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz_K
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Pon 22:00, 05 Lis 2007    Temat postu:

Zastanawiam się nad dodaniem jeszcze jednego płata powyżej na pylonie, wzrośnie nam siła nośna kosztem oporu, ale przecież kryterium podstawowym jest udźwig, a nie prędkość przelotowa!

Do badania profili lotniczych mam taki program, posiada on bazę gotowych profili oraz wyznacza rożne charakterystyki (w funkcji Re, kąta natarcia itp.).

Pozdrawiam,
Łukasz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 22:19, 05 Lis 2007    Temat postu:

Łukasz_K napisał:


Myślałem może że jest jakiś sposób na wyliczenie prędkości samolotu teoretycznie, za pomocą wzorków, aby wiedzieć jaka będzie prędkość modelu przy danych kształtach, gabarytach, silniku itp.


Musisz znać Cx, S oraz funkcję określającą ciąg (jako siła) od takich argumentów jak :
prędkość nawiewu powietrza na śmigło
zdolności energetyczne silniczka (a to zależy głównie od obrotów itp.. )


Ogólnie harakiri, ale dla masochistów bajka Twisted Evil
Tu chyba jest szybciej zmierzyć własnoręcznie charakterystykę takiego silnika - nie liczyłbym na dane producenta

Trzeba oczywiście pozostawić pewien nadmiar ciągu aby samolot mógł się wznosić oraz na dziwne okoliczności Confused


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz_K
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Śro 15:32, 07 Lis 2007    Temat postu:

Do obliczeń znalazłem taką stronkę:

[link widoczny dla zalogowanych]

Jakie proponujecie zainstalować serwo odbiorniki? Potrzebne są jakieś lekkie i zdolne do poruszania sterami w modelu o masie 25kg. Jakieś propozycje? Wesoly

Aktualnie jestem na etapie wybierania konstrukcji modelu (dwupłat, czy moze latające skrzydło itp.), będe informować o dalszych postępach.

Pozdrawiam,
Łukasz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomgart
MODELARZ



Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 12:41, 12 Lis 2007    Temat postu:

Mam już tę książkę "Mechanika lotu modeli latających" Mogę Ci ją wypożyczyć.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz_K
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Pon 16:11, 12 Lis 2007    Temat postu:

Było by cudownie! Na jakiej zasadzie byś mi ją wypożyczył?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> DUŻE TEŻ JEST FAJNE Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin